ارزدیجیتال

تحلیل ، بررسی و اخبار بازار ارزهای دیجیتال

ارزدیجیتال

تحلیل ، بررسی و اخبار بازار ارزهای دیجیتال

  • ۰
  • ۰

ترید (Trade) یا معامله‌ کردن جزو واژه‌هایی است که هرکسی در زندگی خود آن را به اشکال مختلف انجام داده‌ است. اساساً هر چیزی که از مغازه می‌خرید، مبادله پول با کالای موردنظر شماست. معامله‌ کردن تاریخچه‌ای به قدمت انسان‌های اولیه دارد. اولین اشکال آن به صورت مبادله کالا به کالا انجام می‌شد، تا اینکه مفهومی به نام پول به وجود آمد. پول نیز در گذر زمان دچار تغییر تحولات فراوان شد تا اینکه امروزه در نهایی‌ترین شکل خود یعنی ارز دیجیتال حاضر است.

زمانی که صحبت از ترید کردن یا معامله در بازارهای مالی می‌شود، منظور دادن چیزی (که می‌تواند پول، یک دارایی، کالا، ارز دیجیتال و یا هر شیء دیگری باشد) و گرفتن چیز دیگری است. فرضاً کسی را در نظر بگیرید که بیت کوین می‌خرد تا آن را با امید افزایش قیمت در آینده به قیمت بالاتری بفروشد. در واقع او پول داده و بیت کوین خریده و در آینده بیت کوین را با پول مبادله خواهد کرد.

تریدر کیست؟

ترید (Trade) یا معامله ارز دیجیتال چیست؟

تریدر یا معامله‌گر کسی است که در بازارهای مالی به دنبال خرید یا فروش هر نوع دارایی مالی است. این فعالیت می‌تواند از جانب شخص برای خود، فردی دیگر یا یک سازمان صورت پذیرد. تفاوت اساسی که بین یک تریدر و یک سرمایه‌گذار وجود دارد، مدت زمانی است که شخص دارایی‌ها را نگهداری می‌کند. سرمایه‌گذاران چشم‌انداز طولانی‌مدت را در نظر می‌گیرند اما تریدرها معمولاً به بازه‌های زمانی کوتاه علاقه‌مندند تا از روند‌ها کوتاه‌مدت کسب سود کنند. تریدرها خریدوفروش بیشتری در بازه زمانی یکسان نسبت به سرمایه‌گذاران انجام می‌دهند.

معامله‌گران در بازار ارز دیجیتال به کسانی می‌گویند که در بازه‌های زمانی یک روزه تا چند ماهه به خریدوفروش و مبادله ارزهای دیجیتال مختلف می‌پردازند. اما سرمایه‌گذاران با نگاه بلندمدت، به دنبال نگهداری یک تا چند ساله ارزهای دیجیتال در کیف پول‌هایشان هستند.

ترید ارز دیجیتال

ترید یا مبادله ارزهای دیجیتال به استفاده مناسب از نوسان‌ آن‌ها، اخبار و رویدادهای مختلف و به کارگیری استراتژی‌های مبادلاتی برای کسب سود اطلاق می‌گردد. ابزار کار معامله‌گرها با سرمایه‌گذاران تفاوت‌های جزئی دارد. برای نمونه آن‌ها اغلب از صرافی‌های آنلاین برای خرید و فروش لحظه‌ای ارزهای دیجیتال یا تبدیل آن‌ها به یکدیگر استفاده می‌کنند، محل نگهداری دارایی‌های دیجیتالشان متفاوت است و در مقابل ریسک کاری که انجام می‌دهند نیز به تبع بیشتر است.

معامله کردن نیازمند تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال در بازه‌های زمانی مختلف است که مستلزم آن یادگیری دانش تحلیل تکنیکال و استفاده از تحلیل فاندامنتال است تا تریدر قادر به شناسایی فرصت‌هایی باشد که بازار در اختیارش قرار می‌دهد.

ترید (Trade) یا معامله ارز دیجیتال چیست؟

خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا همان تریدینگ (Trading) انواع مختلفی دارد. نکته‌ای که در تمامی آن‌ها باید رعایت شود، عنصر اصلی معاملات یعنی صبر کردن است. همچنین هر کدام از سبک‌های مختلف باید برای مدت زمان قابل قبولی آزمایش شود تا مفید بودن یا نبودن آن در شما مشخص گردد. اما با این حال همیشه قیمت‌ها موافق تحلیل شما پیش نمی‌رود. کلید پیروزی در ترید کردن تعداد موفقیت‌های بالا نسبت به شکست‌های آن است.

گفتنی است که سبک مناسب خرید و فروش برای هرکس متفاوت است. نکته مهم دستیابی به سبکی است که در آن موفق هستید. انواع مختلف روش‌های معامله‌گری در ادامه توضیح داده شده است:

خرید و فروش فوری (Scalping)

اسکالپینگ یا خرید و فروش با هدف سودبری فوری به دنبال سود کردن (هرچند سود بسیار جزئی) از مبادله ارز دیجیتال در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه مدت‌ است. این نوع از تریدینگ می‌تواند در عرض چند دقیقه تا چند ساعت انجام شود. برای مثال شما اتریوم را در قیمت ۵۰۰ دلار خریداری می‌کنید و چند دقیقه بعد آن را در قیمت ۵۰۵ دلار می‌فروشید. سپس دوباره با پایین آمدن قیمت آن را در ۵۰۲ دلار می‌خرید و در ۵۰۴ دلار می‌فروشید. در چنین مواردی باید حدضرر خود را نسبت به قیمتی که خریداری کرده‌اید، بسیار نزدیک نگه‌ دارید تا از ضررهای هنگفت احتمالی در امان باشید.

این نوع از مبادله ارز دیجیتال نیازمند مهارت، تمرکز، صرف زمان، مدیریت ریسک و اندکی هم شانس است؛ هرچند اگر آن را خوب انجام دهید، سود خوبی در مدت زمان کمی نصیبتان می‌شود.

خرید و فروش روزانه (Day Trading)

ترید روزانه همان چیزی است که از واژه آن می‌توان فهمید. این نوع از مبادله مشابه نوع قبلی است اما به جای چند دقیقه، معاملات در طول یک روز انجام می‌شود.

در این معاملات نیز از حدضرر استفاده می‌کنید و معمولاً سودی که به دنبالش هستید، کمی بیشتر از معاملات اسکالپینگ است.

از آنجا که خرید و فروش در بازار ارزهای دیجیتال به ساعات خاصی محدود نمی‌شود و به صورت ۲۴ ساعته در جریان است، در نوع دیگری از سبک‌های معامله‌گری به نام Intra-day Trading بنا به تصمیم تریدر خرید و فروش می‌تواند به بیش از یک روز نیز بیانجامد.

خرید و فروش شناور (Swing Trading)

خرید و فروش شناور یا سووینگ در بازه‌های زمانی طولانی‌تری صورت می‌گیرد. در این روش شما با توجه به کف قیمت نسبی ایجاد شده، موقعیت می‌گیرید. پس از خریداری دارایی آن را در قیمتی که به تحلیل شما سقف نسبی قیمت است، به صورت یکباره یا تدریجی می‌فروشید. برای موقعیت فروش نیز عکس این مطلب صادق است.

خرید و فروش شناور معمولاً در بازه‌های زمانی چند روزه تا چند هفته‌ انجام می‌شود. این بدان معناست که شما پس از موقعیت‌گیری، شاهد افت‌وخیز قیمت خواهید بود و نیازی نیست در این باره نگران شوید.

اگر در تحلیل تکنیکال مهارت داشته باشید، یعنی مثلاً بتوانید الگوها را به خوبی شناسایی کنید و سطوح حمایتی و مقاومتی را تشخیص دهید، احتمالا بهترین گزینه خرید و فروش شناور خواهد بود. ارزهای دیجیتال نوسان بالایی دارند و یک تریدر با سبک خرید و فروش شناور به دنبال یافتن سقف‌‌ها و کف‌های احتمالی است تا از امواج قیمتی نهایت استفاده را ببرد.

معمولاً آن‌هایی که به صورت شناور خرید و فروش می‌کنند، توجیه بسیار بالایی برای نتیجه‌ای که می‌گیرند از زمانی که صرف می‌کنند، دارند. حدضررها در این نوع معاملات فاصله بیشتری با قیمت خریداری شده دارند.

موقعیت‌گیری (Position Trading)

این نوع خرید و فروش دیدگاه کلی‌تری نسبت به خرید و فروش شناور بوده و در واقع نسخه‌ای از ترید کردن در سرمایه‌گذاری است. در این سبک معامله‌گری موقعیت خرید یا فروشی می‌گیرید و سپس تا هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها در آن باقی می‌مانید.

این ساده‌ترین نوع از تریدینگ است که با این حال قواعد مخصوصی دارد. مثلا کسی را در نظر بگیرید که از سال ۲۰۱۷ و زمانی که بیت کوین ۱۰۰۰ دلار بوده، موقعیت خرید خود را همچنان حفظ کرده است. یا شخص دیگری که با رسیدن قیمت بیت کوین به ۱۵ هزار دلار دلار تا به امروز در موقعیت فروش خود باقی مانده است. (در زمان نگارش این مطلب قیمت بیت کوین حدود ۵ هزار دلار است)

موقعیت‌گیری شباهت بسیاری به سرمایه‌گذاری دارد اما کاملاً به آن شبیه نیست. هدف نهایی در این نوع تریدینگ رسیدن به سود قابل توجهی در بلندمدت است.

سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

ترید (Trade) یا معامله ارز دیجیتال چیست؟

سرمایه‌گذاری و تریدینگ دو مقوله مختلف است. ترید کردن به معنی گرفتن موقعیت و کسب سود از آن است. اما سرمایه‌گذاری به معنی داشتن مالکیت بر روی یک دارایی است که ابزار ذخیره ارزش محسوب می‌شود و هدف از آن افزایش ارزش دارایی در طول زمان است.

افرادی مانند وارن بافت یک سرمایه‌گذار هستند. آن‌ها سهام شرکت‌های مختلف را می‌خرند. اگر مالک بخشی از ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی باشید، به دنبال کسب سود از افزایش ارزش آن نخواهید بود بلکه تداوم رشد ارزش آن را در بلندمدت دنبال خواهید کرد.

سرمایه‌گذاران لزوماً از مفهوم حد ضرر استفاده نمی‌کنند. آن‌ها با برخی دلایل سرمایه‌گذاری خود را در ابتدا شکل می‌دهند و تا زمانی که این دلایل صادق است، به سرمایه‌گذاری خود اعتماد می‌کنند.

سرمایه‌گذاران، نگهدارندگان واقعی به حساب می‌آیند. آن‌ها خیلی به نمودارها نگاه نمی‌کنند، مگر زمانی که بخواهند موقعیت سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند.

افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال هستند، بیش از هر چیز دیگر باید مشخصه‌های بنیادین یا فاندامنتال یک پروژه را مورد بررسی قرار دهند. این افراد که قصد سرمایه‌گذاری چند ساله در بازار را دارند، باید کیف پول مناسبی انتخاب کنند (صرافی‌ها یا کیف پول‌های گرم به هیچ وجه انتخاب خوبی برای نگهداری ارزهای دیجیتال برای چندین سال نیستند) و پس از بررسی جوانب مختلف ارزهای دیجیتالی که قصد خریدشان را دارند، آن‌ها را به کیف پول منتقل کنند.

کجا ترید کنیم؟

ترید (Trade) یا معامله ارز دیجیتال چیست؟

ترید یا مبادله ارزهای دیجیتال معمولاً در صرافی‌های آنلاین یا همان اکسچنج‌ها انجام می‌شود. ملاک‌های مختلفی برای انتخاب یک صرافی مناسب برای ترید کردن وجود دارد که نقدشوندگی، حجم معاملات بالا، تعداد جفت‌ارزها و غیره از جمله آن موارد است.

در حال حاضر بیشتر معاملات ارز دیجیتال در صرافی‌های متمرکز مانند بایننس، کوین‌بیس و کراکن انجام می‌شود اما از طرف دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز فضای زیادی برای رشد کردن و حذف برخی از خطرات صرافی‌های متمرکز را دارند.

بسته به نوع سبک خرید و فروشی که انتخاب می‌کنید، باید ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول‌های مختلف نگهداری کنید. برای مثال کسی برای کسی که به صورت روزانه ترید می‌کند، انتقال از کیف پول سرد یا سخت‌افزاری به حساب صرافی دردسرساز است و کارمزد زیادی از این بابت از او کسر می‌شود. بنابراین این معامله‌گر باید احتیاط بیشتری در انتخاب صرافی به خرج دهد تا امکان نگهداری در آن را داشته باشد.

از طرفی برای کسی که به صورت ماهانه یا سالانه ترید می‌کند، خطر نگهداری در صرافی نسبت به هزینه کارمزدی که از او در حین انتقالات کسر می‌شود، طبیعتاً بیشتر خواهد بود. در هر صورت هزینه‌-فایده کردن تریدر برای نگه داشتن دارایی خود مکان نگهداری دارایی‌های دیجیتال را تعیین می‌کند که می‌تواند برای هر شخص متفاوت باشد.

تریدینگ به عنوان یک شغل

ترید (Trade) یا معامله ارز دیجیتال چیست؟

حین ورود به بازارهای مالی سنتی شاید با موانع مختلفی روبرو شوید اما در بازار ارز دیجیتال همه کارها به صورت آنلاین انجام می‌شود. همین نیز باعث شده تا بسیاری آن را یک فرصت ببینند. همچنین شنیدن اینکه بازار ارز دیجیتال فرصت‌های سوددهی شگفت‌انگیزی در اختیار تریدرها قرار می‌دهد موجب شده تا تریدینگ به عنوان یک شغل نیز مطرح شود.

هرچند نگاه کردن به تریدینگ به عنوان یک شغل ریسک‌ بالایی دارد. نداشتن درآمد ثابت در تریدینگ و امکان از دست دادن سرمایه در صورت تجربه ناکافی معامله‌گر، از خطرات موجود در انتخاب تریدینگ به عنوان یک شغل است. همچنین امکان فعالیت در هر زمان و شرایطی یکی از مزیت‌های معامله کردن ارز دیجیتال محسوب می‌شود. بر همین اساس داشتن تجربه و مهارت لازمه‌ی انتخاب تریدینگ به عنوان شغل اصلی است.

ترید (Trade) یا معامله ارز دیجیتال چیست؟

  • ۹۸/۰۲/۱۱
  • ارز دیجیتال

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی