ارزدیجیتال

تحلیل ، بررسی و اخبار بازار ارزهای دیجیتال

ارزدیجیتال

تحلیل ، بررسی و اخبار بازار ارزهای دیجیتال

۴۷ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

صنعت ارزهای دیجیتال همچنان به از دور خارج کردن فعالان ادامه می‌دهد. آخرین قربانی سیرنزولی ارزهای دیجیتال تیم ETCDEV، گروه بزرگ توسعه اتریوم کلاسیک است که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد.

ایگور آرتامونوف، بنیان‌گذار و مدیر ارشد بخش فناوری ETCDEV، اعلام کرد که این گروه به دلیل کمبود بودجه در حال منحل شدن است.

آرتامونوف در توییتر خود نوشت:

همان‌طور که عموم کاربران می‌دانند، ما در چند هفته گذشته با تأمین بودجه‌ی عملیات خود دست‌وپنجه نرم کردیم. این امر تا حدی ناشی از سقوط بازار ارز دیجیتال است که با بحران مالی شرکت همراه شده است.

آرتامونوف خاطرنشان کرد که تلاش‌ زیاد برای یافتن جایگزین منابع مالی کوتاه‌مدت، به نظر بی‌فایده است.

این پیام ناامیدکننده یک هفته پس از آن‌که توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار روسی در مورد این‌که بسیاری از استارت آپ‌ها به سمت بحران پیش می‌روند اظهار تأسف کرد، منتشر شد.

در تاریخ ۲۷ نوامبر، آرتامونوف در مدیوم با انتشار پستی نوشت :

همان‌طور که همه می‌دانند، شرایط بسیار سختی داریم. بازارها در حال نزول هستند و استارت آپ‌ها با مشکل مالی روبرو هستند. در حیطه‌ی کاری ما برای بسیاری از شرکت‌ها این مشکل بزرگی است و البته شامل ETCDEV نیز می‌شود.

اتریوم کلاسیک : آرام باشید

شش ساعت پس از اعلامیه‌ی ایگور ارتامونوف، حساب توییتر معتبر اتریوم کلاسیک تاکید کرد که مشکلات پیش آمده ETCDEV ، بدان معنا نخواهد بود که بلایی سر خود اتریوم خواهد آمد.

 

موج سقوط ارزهای دیجیتال بازهم قربانی گرفت/ گروه توسعه‌دهنده‌ی ETCDEV اتریوم کلاسیک منحل می‌شود

اتریوم کلاسیک هم مانند بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی، در میان روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال ، با فروش یکجا و کاهش قیمت شدید مواجه شده است. این اتفاق، به‌نوبه خود، منجر به ظهور افت‌وخیز در صنعت در حال‌توسعه می‌شود.

به گزارش CNN، همین هفته‌ی گذشته، استیمیت (STEEMIT)، پلتفرم رسانه‌ی اجتماعی غیرمتمرکز، اعلام کرد که ۷۰ درصد از کارکنانش را اخراج می‌کند.

ند اسکات، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت استیمیت ، اظهار داشت :

در اوایل سال جاری، به علت سقوط اخیر بازار ارز دیجیتال، پیش‌بینی‌های این شرکت در مورد بازار پررونق ،به‌طور غیرمنتظره‌ای کمتر از انتظار واقع شد.

اسکات اشاره کرد:

درحالی‌که در حال توسعه‌ی گروه خود در ماه‌های گذشته بوده‌ایم، به پیش‌بینی‌هایی که اساساً پایین‌تر از سطح بازار بودند، اتکا کرده بودیم. از آنجایی که این پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامدند، مجبور شدیم بیش از ۷۰ درصد از تشکیلات خود را تعلیق کنیم.

تیم ConsenSys، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد

اوایل این هفته، به گزارش CCN، یکی از تیم‌های توسعه دهنده بزرگ اتریوم، کنسنسیس (ConsenSys) اتریوم اعلام کرد که به‌منظور بهبود کسب‌وکار خود در بازار نزولی ارز دیجیتال، در حال انجام بازسازی است.

جوزف لوبین، مدیر ConsenSys و یکی از بنیان‌گذاران اصلی اتریوم، در نامه‌ای طولانی به کارکنان خود گفت که گروه نیاز دارد هزینه‌ها را کاهش دهد، پروژه‌های ناکارآمد را حذف کند و روی ایجاد ارزشی ملموس با بازده مثبت در سرمایه‌گذاری تمرکز کند.

موج سقوط ارزهای دیجیتال بازهم قربانی گرفت/ گروه توسعه‌دهنده‌ی ETCDEV اتریوم کلاسیک منحل می‌شود

لوبین در نامه نوشت:

باید خود را حفظ کنیم و بعضی اوقات، علم و نگرش شروع واقع‌گرایانه‌ای که سبب شده به اینجا برسیم را دوباره پیدا کنیم .

همان‌طور که این صنعت در زمستان غیرمنتظره‌ی ارزهای دیجیتال درگیر است، بسیاری از تحلیلگران مطرح و امیدوار، بی تنش باقی مانده‌اند و این بازار را درست مانند زندگی می‌دانند که گردشی است. بنابراین به عقیده بسیاری از فعالان بازار، همه باید آرام باشد و سفت و سخت به آن بچسبند.

بری سیلبرت، بنیان‌گذار گروه Digital Currency، اظهار داشت :

نوسانات ناگهانی اخیر بازار، ناملایمت‌های رو به رشد هستند و به ناگزیر رخ می‌دهند. این ناملایمتی‌ها در هر صنعت جدیدی رخ می‌دهد.

سیلبرت : قیمت ارزهای دیجیتال کل داستان را بیان نمی‌کند

به گزارش CCN، سیلبرت اذعان داشت برای رسیدن به چشم‌انداز، باید به حباب‌ها و اصلاحات گذشته نگاه کنید.

سیلبرت اظهار داشت:

ما تاکنون برای بار پنجم، ششم یا هفتم در این موقعیت قرار گرفتیم . اولین دفعاتی که متوجه ی افت شدید ۸۰ درصدی ترازنامه‌ی خود می‌شوید، برایتان بسیار دردناک خواهد بود. بعد از ۳ یا ۴ بار، به آن عادت خواهید کرد. اکنون، این اتفاق را فرصتی فوق‌العاده در نظر می‌گیریم.

سیلبرت همچنین خاطرنشان کرد که در پشت‌صحنه اتفاقات تاثیرگذار زیادی در حال انجام است، که در تغییرات ساعتی قیمت بیت کوین قابل‌ مشاهده نیستند.

سیلبرت همجنین اضافه کرد :

آنچه در پشت‌صحنه اتفاق می‌افتد این است که شرکت‌ها که به‌منظور ایجاد زیرساخت‌ها جهت فراهم کردن توانایی پذیرش سازمانی کل دسته‌ی جدید سرمایه‌گذاران ساخته می‌شوند. این موضوع همان سرمایه‌گذاران نهادی است. بنابراین، در پشت‌صحنه، هیچ‌کس از سرعتش کم نکرده است.

منبع : ccn

موج سقوط ارزهای دیجیتال بازهم قربانی گرفت/ گروه توسعه‌دهنده‌ی ETCDEV اتریوم کلاسیک منحل می‌شود

  • ارز دیجیتال
  • ۰
  • ۰

در نشست هفتگی توسعه‌دهندگان اتریوم که در روز جمعه مورخ ۷ دسامبر ۲۰۱۸ برگزار شد، توسعه‌دهندگان اصلی تصمیم گرفتند، هاردفورک قسطنطنیه (کنستانتینوپول – Constantinople) را که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود، در بلاک شماره‌ی ۷,۰۸۰,۰۰۰ اعمال کنند.

 بیشتر بخوانید: هاردفورک قسطنطنیه چیست و چه تغییراتی در اتریوم ایجاد خواهد کرد؟

توافق‌ جدید در راستای توافق پیشین مبنی بر به تعویق انداختن فورک قسطنطنیه تا اواخر ژانویه‌ی ۲۰۱۹ انجام گرفت. علت این تعویق مشکلی بود که در فرآیند اجماع (consensus issue) به هنگام به روزرسانی شبکه‌ی آزمایشی Ropsten در ماه اکتبر اتفاق افتاد.

طبق داده‌های به دست آمده از  اتراسکن (Etherscan)، زمان انتشار یک بلاک در اتریوم، ۱۴/۳ ثانیه طول می‌کشد و تعداد بلاک‌های باقی مانده ۲۳۴,۴۳۱ عدد است، بنابراین هاردفورک قسطنطنیه، احتمالا در ۱۴ ژانویه‌ی ۲۰۱۹ اتفاق خواهد افتاد.

توافق توسعه‌دهندگان: هاردفورک اتریوم در اواسط ژانویه 2019 اجرا خواهد شد

هاردفورک قسطنطنیه، شامل پنج پروپوزال جداگانه (EIP) برای تسهیل انتقال شبکه از الگوریتم اجماع اثبات کار (POW) به الگوریتم کم مصرف انرژی، اثبات سهام (POS) است.

همچنین بخوانید: اثبات انجام کار و اثبات سهام چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

پس از فعال شدن این هاردفورک، تغییرات اساسی بر روی کل بلاک چین اتریوم اتفاق خواهد افتاد و تمامی نودهای متصل به شبکه به شکل هم زمان آپدیت می‌شوند.

اتریوم یک بلاک چین منبع باز عمومی است که شامل قراردادهای هوشمند و ارز دیجیتال مربوط به خود، یعنی اتر است. اتریوم در حال حاضر سومین ارز دیجیتال بزرگ با بازاری به ارزش ۹/۷ میلیارد دلار است که هر واحد از آن با قیمت ۹۵/۸۸ دلار در زمان انتشار این خبر معامله می‌شود.

ویتالیک بوترین خالق اتریوم به تازگی از دانشگاه بازل (Basel) که قدیمی‌ترین دانشگاه‌ سوئیس است، دکترای افتخاری دریافت کرد. این مدرک در جهت دستاوردهای بی‌نظیر او در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال،قراردادهای هوشمند و توسعه‌‌ی سازمان‌ها به وی اهدا گردید.

توافق توسعه‌دهندگان: هاردفورک اتریوم در اواسط ژانویه 2019 اجرا خواهد شد

در نوامبر ۲۰۱۸، تحلیلگرانی از دانشگاه‌های شمال شرق و مریلند (Maryland) ادعا کرده بودند که تنوع کم در قراردادهای هوشمند، کل اکوسیستم بلاک چین اتریوم را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

منبع: Cointelegraph

توافق توسعه‌دهندگان: هاردفورک اتریوم در اواسط ژانویه ۲۰۱۹ اجرا خواهد شد

  • ارز دیجیتال
  • ۰
  • ۰

بر اساس سند رسمی که روز پنجشنبه ۶ دسامبر (پانزدهم آذر ماه) منتشر شد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا باری دیگر تصمیم گیری در خصوص پذیرش صندوق قابل معامله در بورس (ETF) برای بیت کوین را به تعویق انداخته است.

سازمان SEC جهت بررسی بیشتر اصلاحات قانونی پیشنهاد شده در خصوص فهرست شدن ETF بیت کوینشرکت سرمایه گذاری VanEck و شرکت بلاک چینی SolidX در بازار گزینه‌های شیکاگو (CBOE)، موعد جدیدی را در ۲۷ فوریه سال ۲۰۱۹ تعیین کرده است:

بنابر صلاحدید کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، بهتر است مدت زمان بیشتری به تصمیم گیری در خصوص قبول یا رد اصلاحات پیشنهاد شده اختصاص یابد، تا مهلت کافی برای بررسی این تغییر قانونی وجود داشته باشد.

طبق قانون بورس و اوراق بهادار، سازمان SEC از تاریخ انتشار این بیانیه حداکثر ۱۸۰ روز مهلت دارد که برای تایید یا رد این تغییر قانونی یک دستور کار صادر کند. این مدت زمان می تواند مطابق با تشخیص کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، ۶۰ روز دیگر تمدید بشود.

اعلام تصمیم‌گیری درباره ETF بیت کوین تا فوریه 2019 به تعویق افتاد

از آنجایی که بر اساس اوراق فدرال آمریکا، این اصلاحیه پیشنهادی اولین بار در تاریخ ۲ جولای ۲۰۱۸ منتشر شده، حداکثر مهلت بررسی آن، ۲۴۰ روز، یعنی تا ۲۷ فوریه ۲۰۱۹ خواهد بود.

هر دو شرکت VanEck و SolidX در تاریخ ۶۰ ژوئن درخواست فهرست شدن یک صندوق قابل معامله در بورس برای بیت کوین را نزد SEC ثبت کردند. متعاقبا در آگوست، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تصمیم خود مبنی بر فهرست کردن ETF بیت کوین را تا تاریخ ۳۰ سپتامبر به تعویق انداخت. سپس درخواست نظرات بیشتر در مورد این تصمیم را صادر کرد و ادعا کرد که این آژانس در مورد هیچ یک از مسائل مربوط به تغییر قانون، به هیچ نتیجه ای دست نیافته است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده (SEC) خواستار توضیحات بیشتری برای تغییر قوانین طرح های پیشنهادی مربوط به ETF بیت کوین شد و ضرب‌الأجلی را برای تصمیم‌گیری اعلام کرد.

هفته پیش سازمان SEC در خصوص جلسه خود با نمایندگان VanEck، SolidX و CBOE، یادداشتی را منتشر کرد. ارائه دهندگان طرح مدعی شدند که ETF پیشنهادی برای بیت کوین با سنت ETF کالاهای دیگر مانند طلا و نفت خام مطابقت دارد.

بیشتر بخوانید: اطلاعیه کمیسیون بورس آمریکا در مورد جلسه بر سر ETF بیت کوین

اعلام تصمیم‌گیری درباره ETF بیت کوین تا فوریه 2019 به تعویق افتاد

اخیرا هستر پیرس، عضو ارشد SEC، که به موضع مثبت خود نسبت به ارزهای دیجیتال معروف است و لقب «مادر کریپتو» به او نسبت داده شده ادعا کرده است که ETF بیت کوین ممکن است فردا پذیرفته شود یا بیست سال دیگر. او می گوید:

زمان دقیق مشخص نیست. توجه داشته باشید، زمان زیادی گذشت تا SEC مرکز Finhub را تاسیس کند.

منبع: cointelegraph

اعلام تصمیم‌گیری درباره ETF بیت کوین تا فوریه ۲۰۱۹ به تعویق افتاد

  • ارز دیجیتال
  • ۰
  • ۰

طی ۱۱ ماه گذشته، قیمت بیت کوین از ۱۹٬۵۰۰ دلار به ۳٬۰۰۰ دلار سقوط کرده است که درواقع کاهش ۸۵ درصدی را تجربه کرده است.

ارز دیجیتال برتر بازار، در طی ۴ بار اصلاح بزرگ قیمت که درگذشته تجربه کرده است، به‌طور میانگین شاهد کاهش ۸۵ درصدی بوده است. بنابراین سرمایه‌گذاران بسیاری توقع داشتند که سقوط مشابهی از قیمت اوج این ارز اتفاق بیفتد.

اما با توجه به اظهارات «بوریس هریستوف» که محققی در زمینه بیت کوین و فناوری است، این بازار نزولی به‌صورت بالقوه می‌تواند نسبت به اصلاح قبلی خود، مدت بسیار طولانی‌تری ادامه یابد.

همه‌چیز وابسته به سرمایه‌گذاران نهادی است

چرا رسیدن دوباره قیمت بیت کوین به 20,000 دلار می‌تواند زمان زیادی طول بکشد ؟

اکثر سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال، احتمالاً این نقل‌قول را شنیده‌اند که سرمایه‌گذاران نهادی وارد بازار خواهند شد تا ارزش بیشتری را برای دارایی‌های دیجیتال اصلی این بازار مانند بیت کوین به همراه بیاورند. از اوایل سال ۲۰۱۷، این نقل‌قول به‌صورت نادرستی بر سر زبان‌ها افتاده است.

سرمایه‌گذاران خُرد یا افرادی که به خریدوفروش ارزهای دیجیتال مشغول‌اند، در اوایل سال جاری به دلیل سقوط بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه هنگفتی را از دست دادند و انتظار نمی‌رود که در آینده نزدیکی به این بازار بازگردند. این دسته از افراد نه تنها ازلحاظ مالی متضرر شده‌اند، بلکه از لحاظ روانی نیز آسیب‌دیده و شوک بزرگی بر آنها وارد شده است. مخصوصاً کسانی که تازه وارد این بازار شده بودند.

هریستوف اظهار داشت که تنها طیف معدودی از سرمایه‌گذاران نهادی تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را خواهند داشت. این محقق افزود:

نامزدهای احتمالی مشارکت در این بازار، صندوق‌های سرمایه‌گذاری کلان، مشاوران خرید کالا (CTA)، سرمایه‌گذارانی با استراتژی جایگزین و استراتژی چندگانه که مجموعاً دارایی تحت مدیریتی بالغ‌بر ۶۰۰ میلیارد دلار دارند. به‌صورت جداگانه، دارایی‌های کالا محوری که توسط صندوق‌های پوشش ریسک در سال ۲۰۱۷ نگه داشته شده‌اند، ۳۰۰ میلیارد دلار بوده است. این میزان ۱۰ درصد از دارایی‌های تحت مدیریت است که بیت کوین در مقایسه با این حجم از سرمایه، ناچیز است.

تحت شرایط عادی، سرمایه‌گذاران نهادی از طریق صندوق ذخیره‌ای که قانون‌گذاری سختی برای آن اعمال شده یا از طریق بازار فرا بورس (OTC) در کلاس دارایی با ریسک بالا سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق ذخیره ارزی صرافی کوین‌بیس، صندوق ذخیره ارزی بیت‌گو (BitGo) و دارایی‌های دیجیتال فیدلیتی از جمله سازمان‌های معدودی هستند که زیرساخت‌های بیت کوین را تقویت می‌کنند.

چرا رسیدن دوباره قیمت بیت کوین به 20,000 دلار می‌تواند زمان زیادی طول بکشد ؟

مشارکت مؤسسات مالی مهم مانند فیدلیتی و گلدمن ساکس، منجر به بهبود بخش سرمایه‌گذاری سازمانی بیت کوین شده است. با این حال، باید در نظر گرفت که برای ایجاد سیر صعودی از محدوده قیمت پایین به ناحیه ۲۰ هزار دلاری، باید سرمایه ۵۰ میلیارد دلاری به بازار بیت کوین افزوده شود. همچنین با توجه به این واقعیت که هر بار اصلاح قیمتی عمده‌ای برای بیت کوین اتفاق می‌افتد، بهبود و بازگشت قیمتی با روند آهسته‌تری صورت می‌گیرد، ممکن است دوره بازیابی قیمتی بیت کوین، طولانی‌تر از آن چیزی باشد که بسیاری از سرمایه‌گذاران انتظارش را دارند. هریستوف در این باره گفت:

درست است که بیت کوین بارها متحمل اصلاح قیمتی بالای ۸۰ درصد شده و پس از آن بازیابی شدیدی انجام داده است که به‌نوبه خود تأثیرگذار است. احتمال زیادی وجود دارد که این بار نیز به همین ترتیب عمل کند. ولی هر بار با وقوع اصلاح جدید، بازیابی قیمتی سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. سرمایه‌گذاران نهادی می‌توانند سیر صعودی قدرتمندی را ایجاد کنند ولی این مسئله به‌تنهایی، کافی نیست.

وی ادامه داد:

آیا این سرمایه‌گذاران خواهند توانست ۵۰ میلیارد دلار وارد این بازار کنند؟ شاید. ولی ممکن است این میزان سرمایه برای رسیدن به اوج قیمت جدید کافی نباشد.

مشکل اینجاست که علاوه بر مشارکت فیدلیتی، این صندوق‌های ذخیره و بازارهای فرابورس نسبتاً جدید بوده و سابقه‌ای طولانی ندارند. یکی از متغیرها این است که سازمان‌ها ممکن است با توجه به سقوط قیمتی و بازگشت قیمت بیت کوین در سال گذشته، آن را به‌عنوان یک فرصت بلندمدت در نظر بگیرند.

باید زیرساخت بیت کوین تقویت شود

سازمان‌ها نیز می‌توانند به شیوه سرمایه‌گذاران خُرد در سال ۲۰۱۷ عمل کرده و به‌طور ناگهانی، موجی از«ترس از دست دادن دارایی‌ها» (FOMO) را در ماه‌های پیش رو ایجاد کنند. اما این کلاس دارایی تا حدود مشخصی بالغ شده و با گذشت زمان، احتمال جهش قیمت پیش‌بینی نشده می‌تواند به‌تدریج کاهش یابد.

منبع : ccn

چرا رسیدن دوباره قیمت بیت کوین به ۲۰,۰۰۰ دلار می‌تواند زمان زیادی طول بکشد ؟

  • ارز دیجیتال
  • ۰
  • ۰

پس از ماه‌ها انتظار، نهایتاً امید و آرزوی سرمایه‌گذاران ریپل (XRP) در آینده‌ای نزدیک تحقق خواهد یافت. صرافی ارزهای دیجیتال کوین‌بیس تایید کرد که در حال بررسی پشتیبانی از دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار در پلتفرم این صرافی است؛ موضوعی که خوشحالی طرفداران ریپل را برانگیخته است.

صرافی کوین‌بیس که در سانفرانسیسکو واقع شده، روز جمعه (۱۶ آذر) اعلام کرد که به دنبال اضافه کردن «بازه‌ گسترده‌ای از دارایی‌های دیجیتال» است؛ بطوریکه در این اطلاعیه اسامی بیش از ۳۰ ارز دیجیتال به همراه برخی دارایی‌های دیجیتال شاخص مانند کاردانو (ADA)، ایاس (EOS)، نئو و تزوس (XTZ) دیده می‌شود.

ریپل در رادار کوین‌بیس برای اضافه شدن به این صرافی

سرمایه‌گذاران ریپل مدت طولانی بود که از اضافه نشدن این ارز دیجیتال به صرافی انتقاد داشتند. کوین‌بیس که به یکی از محبوب‌ترین صرافی‌ها برای خریداران در آمریکا و بسیاری از نقاط دیگر تبدیل شده، پیش از این ارزهای دیجیتال کم نام و نشان‌تری مانند ۰x و ارز دیجیتال بحث‌بر‌انگیز دیگر یعنی زی‌کش را که برای تراکنش‌های ناشناس استفاده می‌شود، به پلتفرم خود اضافه کرده بود.

این اطلاعیه از تصمیم کوین‌بیس برای تجدید نظر درباره فرایند افزودن ارزهای دیجیتال جدید خبر می‌دهد. صرافی در این باره اعلام کرد که بازه گسترده‌ای از دارایی‌های دیجیتال را پشتیبانی خواهد کرد ولی با این حال برخی ارزهای دیجیتال افزوده شده به خاطر قوانین محلی در برخی مناطق قابل دسترس نخواهند بود.

با این وجود «بررسی» معنی اضافه شدن به صرافی را نمی‌دهد و صرافی کوین‌بیس نیز اعلام کرده که این شرکت درباره اضافه شدن تمامی ارزهای دیجیتال اعلام شده در این اطلاعیه به کوین‌بیس پرو (Coinbase Pro) و پلتفرم اصلی صرافی تضمین نمی‌دهد. علاوه‌براین ممکن است برخی ارزهای دیجیتال تنها پشتیبانی محدودی از این صرافی دریافت کنند.

در این اطلاعیه آمده است:

افزودن دارایی‌های جدید به این صرافی نیازمند بررسی‌های قابل توجهی از نقطه‌نظر فنی و تبعیت از قوانین است و ما نمی‌توانیم تضمین کنیم که تمامی دارایی‌های تحت ارزیابی در نهایت برای خرید و فروش اضافه شوند. علاوه بر این، فرایند افزودن این دارایی‌ها برای مشتریان، می‌تواند تنها با هدف خرید و فروش و بدون قابلیت ارسال و برداشت از کیف پول شخصی انجام شود.

درهر صورت، تایید این مسئله که کوین‌بیس در حال بررسی افزودن ریپل به پلتفرم صرافی است، حرکت شاخصی نسبت به اوایل سال جاری است که هیئت مدیره این صرافی اظهار داشت تمامی دارایی‌های دیجیتال منطبق با شفافیت قانونی را به کوین‌بیس اضافه کرده است. ریپل همانند بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، با مسئله اوراق بهادار بودن توکن خود (XRP) و اینکه استارت‌آپ بلاک چین ریپل این اوراق بهادار را به صورت غیرقانونی ارائه داده، در حال دست و پنجه نرم کردن است. اما ریپل این ادعا و اظهارات را رد می‌کند.

منبع: ccn

 

ریپل در رادار کوین‌بیس برای اضافه شدن به این صرافی

  • ارز دیجیتال
  • ۰
  • ۰

یکی از جنبه‌های زیبای بیت کوین ناشناخته بودن سازنده‌اش است. اسم مستعار «ساتوشی ناکاموتو» که به نظر من همان بهتر است که ناشناس باقی بماند.

در اختراعات بزرگ تاریخ اغلب نام‌هایی به چشم می‌خورند که امتیازاتی ناعادلانه را فقط به این خاطر که نامشان در سوابق اختراع ثبت‌شده دریافت می‌کنند، و این روایتی نادرست از تاریخ را به وجود آورده است.

به تمامی اسطوره‌ها مانند ایلای ویتنی، برادران رایت و توماس ادیسون فکر کنید. این‌ها انسان‌های فوق‌العاده‌ای بودند اما به‌ کارشان در مقایسه با افراد دیگری که به‌طور همزمان روی همان پروژه کار می‌کردند، بیش از حد اهمیت داده شد. هنوز هم بر سر اینکه چه کسی اولین بار پرواز کرد، بحث فراوانی است.

از این بابت، هیچ کس نمی‌داند نعل اسب که برای هزاران سال تولید محصولات کشاورزی را به‌طور چشمگیری تغییر داده، توسط چه کسی اختراع شده است. برجسته کردن نام کسی که دست‌اندرکار یک نوآوری بوده است، در قرن ۱۹ و از زمانی شروع شد که ثبت اختراعات و تفکر مخترع و نابغه بودن به وجود آمدند.

البته بیت کوین این‌گونه نیست و تکنولوژی‌اش با خودداری از «مالکیت معنوی» و حق اشتراک‌‌های تجاری به دنیا عرضه‌شده است. و صد البته اسمی که با خود یدک می‌کشد، آوای عجیبی دارد و به خاطر اینکه کسی نمی‌داند دقیقاً چه شخصی پشت آن قرار دارد، به افسانه‌ای دست نیافتنی بدل شده است.

چرا ناشناخته ماندن هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مهم نیست؟

بعضی‌ها ادعا کرده‌اند که ساتوشی هستند اما چنین ادعایی در برخورد اول فاقد صلاحیت است. ساتوشی حضور خود را نشان داد و بعد از مدتی دیگر اثری از او پیدا نشد. من ترجیح می‌دهم که موضوع را به همین حال رها کنم.

با این وجود مقاومت در برابر خواندن مقاله‌هایی که در جستجوی هویت این شخص، گروه و یا سازمان هستند، غیرممکن به نظر می‌رسد. بنابراین مقاله‌ای که در خبرنامه‌ای خصوصی به نام CounterMarkets توسط برنامه‌نویس و نویسنده‌ای به نام وین آرمانی نوشته شده بود را با دقت مطالعه کردم که می‌توان گفت یکی از جامع‌ترین مقالاتی بود که تا به امروز در این زمینه خوانده‌ام. او دلایل محکمی مبنی بر اینکه هال فینی (۱۹۵۶ تا ۲۰۱۴) ساتوشی واقعی است، ارائه می‌کند. فینی برای مدت زیادی در لیست افرادی بود که ممکن است ساتوشی باشند. او در در زمان ایجاد بیت کوین بوده، از دیرباز علاقه زیادی به پول دیجیتال نشان داده، انگیزه‌های ایدئولوژیکی داشته و مهارت فنی ساخت بیت کوین را نیز داشته است.

آرمانی می‌نویسد:

هال فینی در این گروه منحصر به فرد است؛ چون او در تمام مراحل توسعه بیت کوین که ساتوشی در آن مشارکت داشته، دخیل بوده است. نام هال در لیست دریافت‌کنندگان ایمیل رمزنگاری شده که ساتوشی در آنوایت پیپر و نرم‌افزار اولیه کلاینت بیت کوین را ارسال کرد، یافت می‌شود. هال در هردوی این قضایا شرکت داشته است، در حالی که هیچ کدام از «ساتوشی های احتمالی» در تمامی این قضایا حضور نداشته‌اند. همچنین هال بعد از ساتوشی اولین کسی بود که نرم‌افزار اولیه کلاینت بیت کوین را اجرا کرد. به‌عبارت دیگر، هال در کنار ساتوشی اولین استخراج‌کننده و اولین دریافت‌کننده‌ی یک تراکنش بیت کوین بوده است. در واقع ساتوشی حتی یک تراکنش آزمایشی هم قبل از ارسال به هال برای خود نفرستاده است. هال اولین شرکت‌کننده در کد پروژه ساتوشی (از جمله رفع اشکالات کد در هفته اول) بود. او همچنین آخرین نفری است که ساتوشی قبل از اینکه ناپدید شود، در فروم BitcoinTalk جوابش را داد. از نظر من یکی از جالب‌ترین موقعیت‌های «هال اینجا هم بوده!» فضای ارزهای دیجیتال در توییتر بوده است. هال (و فقط هال) اولین شخصی بوده که در آغاز این فضا در توییتر حضور داشته است.

واقعاً قانع‌کننده به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ اما این به خودی خود مشکل تمام این نوع نظریه‌چینی‌ها و دلیلی بر این است که تمام استدلال‌های توطئه به سیاه چاله تبدیل می‌شوند. اگر ابتدا نتیجه‌گیری کنید و سپس دنبال مدرک بگردید، به نظر می‌رسد که همه‌ شواهد اثباتی بر آن نتیجه‌گیری است.
چرا ناشناخته ماندن هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مهم نیست؟
به یاد دارم که یکی از دوستان قدیمی‌ام به نام جو سوبرن، به شدت جویای هویت واقعی شکسپیر بود.

او مرا به خانه‌اش دعوت کرده و ساعت‌ها شواهدش را برای این که شکسپیر همان ارل هفدهم آکسفورد یعنی ادوارد. دِ.وِر است، نشان داد و استدلالش هم بسیار قانع‌کننده بود. این موضوع را از یک پژوهشگر واقعی شکسپیر که مورد اعتمادم بود جویا شدم و او در حالی که دستش را روی سرش گذاشته بود و سرش را تکان می‌داد گفت: «کاملاً چرند می‌گوید. شکسپیر، شکسپیر است.»

خب شاید ما هم باید همین کار را با ادعاهایی که در مورد ساتوشی می‌شود، انجام دهیم. اما با این وجود بازهم نمی‌توانیم جستجو را متوقف کنیم. در مورد قضیه توییت ها جالب است بدانید که:

در عصر روز دهم ژانویه سال ۲۰۰۹ هال فینی به توییتر رفت و واژه‌ی «بیت کوین» برای اولین بار وارد پایگاه داده این شبکه‌ی اجتماعی شد. هال در یک توییت دو کلمه‌ای به دنیا اعلام کرد که در حال «اجرای بیت کوین» است. هال درباره این لحظه در یکی از آخرین پست‌هایش در انجمن بیت کوین‌تاک و در سال ۲۰۱۳ صحبت کرد. او نوشت:

وقتی ساتوشی اولین بار انتشار این نرم‌افزار را اعلام کرد، من بلافاصله مفهوم آن را گرفتم. فکر می‌کنم که در کنار ساتوشی اولین نفری هستم که بیت کوین را اجرا کرده‌ام. فکر کنم بلاک شماره ۷۰ را هم استخراج کردم و زمانی که ساتوشی برای تست ۱۰ سکه به من فرستاد، من اولین دریافت‌کننده تراکنش بیت کوین بودم.

(به گفته‌ی آرمانی) فینی دو توییت دیگر نیز داشت که صحت این موضوع را تأیید می‌کنند. ناشناس ماندن مخترع پول محرمانه جدید که می‌تواند بانک‌های مرکزی و ماشین‌های چاپ پول دولتی را کنار بزند، ممکن است انگیزه‌ی فینی برای استفاده از یک هویت جعلی را توضیح دهد.

به‌علاوه، فینی به‌عنوان دومین توسعه‌دهنده‌ PGP پس از پل زیمرمن، در بحث جالبی که در مورد این نرم‌افزار رمزگذاری شد، حضور داشت؛ دولت آمریکا سعی کرد آن را متوقف کند ولی MIT شجاعانه کد را در کتابی به‌عنوان بیانیه‌ای برای سخنرانی آزاد منتشر کرد. فینی بیشتر از هرکسی می‌دانست که دولت‌ها در برابر این واقعیت که مهیج‌ترین محصولات و تکنولوژی‌های آینده از کد یا به عبارتی از گفتار یا از ایده‌ها ساخته شده‌اند، از خود مقاومت نشان می‌دهند. هیچ چیز برای قدرتمندان خطرناک‌تر از چنین اتفاقی نیست.

باوجود این که فینی از وضعیت خود اطلاع داشت، مورد تهدید قرار گرفت و نقشه‌های باج‌گیرانه وحشتناکی برایش کشیدند.

اما آرمانی در دفاع از این نام مستعار فراتر می‌رود:

هال با ایجاد ساتوشی می‌توانست بیت کوین را معرفی کند، بدون این که در صورت داشتن نقصی جدی شهرتش لطمه بخورد. هال به‌عنوان یک ریش سفید مورداحترام در زمینه رمزنگاری، با نشان دادن حمایتش از بیت کوین می‌توانست پروژه‌ی بیت کوین را حتی از این که با نام خود عرضه‌اش کند جذاب‌تر نشان دهد.

فینی در سال ۲۰۱۴ در اثر بیماری ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) درگذشت. این یادداشتی است که در ۱۹ مارس ۲۰۱۳ گذاشت:

چرا ناشناخته ماندن هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مهم نیست؟

« از آنجایی که رمزنگارها (کریپتوگرافر ها) قبلاً طرح‌های بزرگ زیادی که توسط تازه‌کارها انجام شده بود را دیده بودند و وقتی که ساتوشی بیت کوین را در لیست ایمیل رمزنگاری شده به دریافت‌کنندگان معرفی کرد، به پیشرفتش شک داشتند و به آن واکنش ناگهانی نشان دادند.

اما من به بیت کوین امیدوار بودم. برای مدت زیادی به طرح‌های پرداخت رمزنگاری‌شده علاقه داشتم. به‌علاوه، من بابت ملاقات و ارتباط گسترده‌ام با وی دای (Wei Dai) و نیک سابو (Nick Szabo) که ایده‌هایشان در نهایت در چیزی به نام بیت کوین تجلی پیدا کرد، خوش‌شانس بودم. خودم هم برای ایجاد ارزی به نام RPOW که بر پایه اثبات کار باشد، تلاش کردم. بنابراین بیت کوین برایم بسیار جالب بود.

وقتی ساتوشی توزیع اولین نسخه نرم‌افزار را اعلام کرد، من بلافاصله آن را گرفتم. فکر کنم در کنار ساتوشی اولین نفری بودم که بیت کوین را اجرا کردم. من حتی یکی از اولین بلاک‌ها را استخراج کردم و زمانی که ساتوشی برای تست ده سکه به من فرستاد، دریافت کننده‌ی اولین تراکنش بیت کوین بودم. چند روز بعدی مکالمه با ساتوشی را از طریق ایمیل ادامه دادم که در بیشتر آن‌ها من باگ‌ها (اشکالات) را به او گزارش می‌کردم و او آن‌ها را درست می‌کرد.

امروزه هویت واقعی ساتوشی به یک معما تبدیل شده است. اما در آن زمان، من فکر می‌کردم که با یک مرد جوان ژاپنی تبار که بسیار باهوش و صمیمی بود، سروکار دارم. من در طول زندگی‌ام بسیار خوش‌اقبال بوده‌ام که اشخاص برجسته زیادی را شناخته‌ام، و این باعث شده که نشانه‌های آن را بتوانم تشخیص دهم.

بعد از چند روز که بیت کوین کاملاً باثبات شده بود، آن را به حال خود رها کردم و خارج شدم. آن دوران سختی شبکه خیلی پایین و چیزی نزدیک به ۱ بود که با CPU و نه کارت گرافیک هم امکان استخراج وجود داشت. من در طول چند روز بعد چندین بلاک استخراج کردم ولی نهایتاً این کار را متوقف کردم چون باعث می‌شد کامپیوترم داغ شود و صدای فن اذیتم می‌کرد. وقتی به گذشته نگاه می‌کنم با خودم می‌گویم که کاش مدت بیشتری این کار را ادامه داده بودم، از طرفی من خیلی خوش‌شانس بودم که در ابتدای کار حضور داشتم. این نیمه‌ی پر لیوان است.

دفعه‌ی بعدی که از بیت کوین شنیدم، اواخر سال ۲۰۱۰ بود که با کمال تعجب فهمیدم علاوه بر اینکه بیت کوین هنوز در حال اجراست، ارزش پولی نیز پیدا کرده است. سراغ کیف پول (والت) قدیمی‌ام رفتم و بعد از این‌که فهمیدم بیت کوین‌هایم هنوز آنجا هستند، خیالم راحت شد. از آنجایی که بیت کوین ارزش پول واقعی پیدا کرده بود، سکه‌هایم را به یک کیف پول آفلاین منتقل کردم تا برای وارثانم روزی ارزشی داشته باشد.

چرا ناشناخته ماندن هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مهم نیست؟

حالا که صحبت از وارث شد یادم افتاد، در سال ۲۰۰۹ با تشخیص یک بیماری کشنده غافلگیر شدم. در آغاز آن سال در بهترین حالت زندگی‌ام قرار داشتم؛ وزن زیادی کم کرده بودم و سراغ دویدن مسافت‌های طولانی رفتم. نیمه ماراتن‌های زیادی را دویدم و می‌خواستم تمرین برای یک ماراتن کامل را شروع کنم. من به‌تدریج پیشرفت کردم و مسافت‌هایی بالغ بر ۲۰ مایل را می‌دویدم، و فکر می‌کردم کاملاً آماده‌ام. در همین زمان همه‌چیز به هم ریخت.

بدنم در حال ضعیف شدن و فروپاشیدن بود. دچار لکنت زبان شدم، قدرت دستانم را از دست دادم، و سرعت‌ ترمیم و بازیابی پاهایم نیز بسیار آهسته بود. در آگوست سال ۲۰۰۹، ALS یا همان بیماری لو گهریگ (به نام بازیکن معروف بیسبال که این بیماری را گرفت) در من تشخیص داده شد.
ALS بیماری‌ است که نورون‌های حرکتی، یعنی نورون‌هایی که سیگنال‌های مغز را به ماهیچه‌ها حمل می‌کنند را از بین می‌برد. در ابتدا باعث ضعف می‌شود و به تدریج انسان را زمین‌گیر می‌کند. معمولاً در عرض ۲ تا ۵ سال بیمار را می‌کشد. علائم من در ابتدا خفیف بودند و من به کار کردن ادامه دادم ولی خستگی و مشکلات صدا در اوایل سال ۲۰۱۱ من‌ را مجبور به بازنشستگی کرد. از آن موقع بیماری به پیشرفت بی امان خود ادامه می‌دهد.

امروز من در اصل فلج شده‌ام. از طریق یک لوله به من غذا داده می‌شود و با کمک لوله‌ای دیگر نفس می‌کشم. با استفاده از یک سیستم ردیابی چشم (eyetracker) تجاری با کامپیوتر کار می‌کنم که البته یک سیستم صداساز هم دارد، بنابراین صدایی که الان می‌شنوید، صدای من است. تمام‌ روز را در ویلچر برقی‌ام می‌گذرانم. با استفاده از آردوینو رابطی طراحی کرده‌ام که بتوانم با چشمانم موقعیت ویلچرم را تنظیم کنم.

با وجود تغییرات ایجاد شده، زندگی من چندان هم بد نیست. هنوز می‌توانم بخوانم، موسیقی گوش دهم، و تلویزیون و فیلم تماشا کنم. اخیراً فهمیدم که حتی می‌توانم کدنویسی کنم. اما سرعتم خیلی کم شده؛ تقریباً ۵۰ برابر کم‌تر از گذشته شده است. اما من هنوز برنامه‌نویسی را دوست دارم و به من هدف می‌دهد.»

چرا ناشناخته ماندن هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مهم نیست؟

اگر او ساتوشی بود، اندوخته بیت کوینش از او یک ثروتمند ۶ میلیارد دلاری در حوزه ارزهای دیجیتال می‌ساخت. آن‌هایی که کلیدهای شخصی را کنترل می‌کنند، به آن دسترسی دارند و دنیا منتظر است که ببیند چه زمانی این بیت کوین‌ها جابه‌جا می‌شوند یا اصلاً جابه‌جا می‌شوند یا نه. ممکن است هیچ وقت این اتفاق نیفتد. من ترجیح می‌دهم از همان جایی که هستند، تکان نخورند و هویت ساتوشی برای همیشه یک معما باقی بماند.

تمام نوآوری‌های واقعاً بزرگ بر اساس کار گروهی است. نبوغ، یک مسئله فردی است اما هیچ کس این ظرفیت فکری را در خود ندارد که یک چیز کاملاً معنادار را از ابتدا خلق کند. این قضیه در مورد موسیقی، محصولات، ایده‌ها و نرم‌افزار تبدیل نیز صادق است.

در اصل ساتوشی قبل از ناپدید شدن در یکی از آخرین یادداشت‌هایش نوشت:

امیدوارم در مورد من به‌عنوان یک سایه اسرارآمیز حرف نزنید. مطبوعات آن را به قضیه گنج دزدان دریایی تبدیل می‌کنند. شاید اگر در عوض آن را یک پروژه متن‌باز کنید و اعتبار بیشتری به همکاران توسعه‌‌دهنده‌تان بدهید، این به ترغیب آن‌ها کمک خواهد کرد»

جمله‌ای زیبا و کامل. ساتوشی، ساتوشی است؛ نه چیزی کمتر و نه چیزی بیشتر.

منبع: forbes

چرا ناشناخته ماندن هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مهم نیست؟

  • ارز دیجیتال
  • ۰
  • ۰

در اوایل سال جاری «تام لی» بنیان‌گذار مؤسسه مشاوران بین‌المللی Fundstrat (اولین سازمان استراتژی وال‌استریت که بیت کوین را پذیرفت) در ماه فوریه اعلام کرد که بازار ارزهای دیجیتال، ورق را به نفع خود برگردانده و در ماه جولای شاهد جهش قیمتی جدیدی خواهیم بود.

پس از گذشت ۹ ماه، و چندین باری که وی پیش‌بینی خود برای قیمت بیت کوین در پایان سال را کاهش داد، بازار دارایی‌های دیجیتال چیزی جز سقوط را تجربه نکرد. در واقع، بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط OnChainFX تقریباً تمام ارزهای دیجیتال اصلی، شاهد کاهش ۹۰ درصدی نسبت به قیمت اوج خود بوده‌اند.

سه‌چهارم از ارزهای دیجیتال برتر، حداقل ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده‌اند

ارز دیجیتال ریپل (XRP) از زمانی که جایگاه دوم را ماه پیش از اتریوم ربوده و خود را به‌عنوان دومین ارز دیجیتال برتر از سایر رقبا متمایز نموده است، یکی از ارزهای کاربردی با حجم سرمایه بالاست که بازگشت سود یک‌ساله آن، هنوز هم مثبت است.

البته این مسئله برای بلندمدت صادق نخواهد بود زیرا قیمت کنونی ریپل نسبت به جهش سهمی‌وار آن در اوایل ماه ژانویه، با کاهشی ۹۱ درصدی روبروست. در شرایط موجود، ارز XRP که هنوز هم به لیست ارزهای صرافی کوین‌بیس افزوده نشده است، در حدود قیمت ۰٫۳۴ خریدوفروش می‌شود.

در عین حال، قیمت کنونی اتریوم (ETH) برابر با ۱۰۷ دلار است که نسبت به قیمت اوج ۱٬۴۳۱ دلاری خود، کاهشی ۹۲ درصدی را تجربه کرده است. شایان ذکر است که با توجه به گزارش CCN نهنگ‌های ارز دیجیتالدر طول سال جاری، در حال انباشتن اتریوم بوده و به‌عنوان نقطه متقابلی برای همتایان ناامید خود عمل کردند که با خروج از بازار، موج فروش شدیدی را ایجاد کرده بودند. این نهنگ‌ها، میزان دارایی خود را مجموعاً تا ۸۰ درصد (حدود ۲۰ میلیون اتریوم) افزایش داده بودند که این میزان، تقریباً برابر با یک‌پنجم موجودی کل اتریوم بود.

تقریباً تمام ارزهای دیجیتال بزرگ شاهد سقوط 90 درصدی نسبت به بالاترین قیمت تاریخ خود بوده‌اند

آن دسته از سکه‌ها که حجم سرمایه بالایی داشته و سخت‌ترین آسیب‌ها را از رکود بازار دیدند، بیت کوین کش (BCH) و کاردانو (ADA) هستند. هرکدام از این ارزها به ترتیب، متحمل سقوط ۹۷ درصدی از قله‌های ۴٬۳۲۹ دلاری و ۱٫۳۳ دلاری شده‌اند. بر اساس گزارش CCN، بیت کوین کش که برای بازگشت قیمت خود تقلا می‌کرد، در پی هاردفورک خود که به نزاع شدیدی منجر شد، به دو ارز مستقل ازهم تقسیم شد که باهم به رقابت می‌پردازند (بیت کوین کش نیز از بیت کوین منشعب شده است).

از سوی دیگر، کاردانو در طول سال گام‌های بلندی در جهت توسعه ارز ADA برداشته است ولی با این وجود، از زمستان ICO در امان نبوده است.

نئو (NEO) و نم (XEM) نیز هرکدام به میزان ۹۶ درصد از ارزش خود نسبت به قیمت اوج را از دست داده‌اند که در مورد نم، هک صرافی ژاپنی کوین‌چک در ماه ژانویه و سرقت ارز XEM به ارزش ۵۳۰ میلیون دلار از این صرافی، مزید بر علت شد تا این ارز هرگز به‌صورت کامل از آثار رکود بازار رهایی نیابد. پس از آن، ترون (TRX)، آیوتا (IOTA) و دش (DASH) در حال حاضر با کاهش ۹۵ درصدی از قیمت حداکثری خود در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸، در حال معامله هستند. ۱۵ ارز برتر دیگر، شامل لایت کوین (LTC) و ایاس (EOS) حداقل ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

ارزهای دیجیتالی که بهترین عملکرد را داشته‌اند، هنوز هم با کاهش ۷۰ درصدی مواجه‌اند

در میان ۱۵ ارز دیجیتال برتر از لحاظ حجم موجودی در گردش (ارزهای باثبات به دلایل واضح از این لیست کنارگذاشته شده‌اند)، بلاک چین هرکدام از این ارزها حداقل ۷۰ درصد کاهش داشته و چهار ارزی که کاهشی کمتر از ۹۰ درصد را تجربه کرده‌اند، بیت کوین (BTC)، استلار (XLM)، مونرو (XMR)، و بایننس کوین (BNB) هستند.

تقریباً تمام ارزهای دیجیتال بزرگ شاهد سقوط 90 درصدی نسبت به بالاترین قیمت تاریخ خود بوده‌اند

بیت کوین (BTC) پیشوای بازار ارزهای دیجیتال، از زمانی که در اوج ۲۰ هزار دلاری خود قرار داشت با سقوط ۸۱ درصدی روبرو بوده و در زمان نگارش این مطلب، با قیمت ۳,۸۱۲ دلاری معامله می‌شود. استلار (XLM) که اکثراً از حرکات ریپل الگوبرداری می‌کند، اندکی بهتر از XRP عمل کرده است. هرچند این ارز، ۸۵ درصد پایین‌تر از قیمت حداکثری خود در ابتدای سال معامله می‌شود. در همین حال، مونرو (XMR) با وجود این‌که که ارزی مبتنی بر حریم خصوصی بوده و یکی از عمده‌ترین موارد استفاده آن در دارک‌وب می‌باشد، با کاهش ۸۹ درصدی روبرو بوده است. با این حال مونرو مستقل از بازار بوده و کارمزد تراکنش‌های این ارز نیز اخیراً در طی ارتقاء شبکه، به میزان بسیار زیادی کاهش یافته است اما این مسئله نیز به بهبود قیمت آن کمک چندانی نکرده است.

بهترین عملکرد در میان این ۱۵ ارز برتر، متعلق به BNB است که برخلاف همتایانش پشتیبانی مداومی را برای خریدش ایجاد نموده است. این حرکت در قالب برنامه بازخرید سه‌ماهه اتفاق می‌افتد. به این صورت که صرافی بایننس متعهد می‌شود که از ۲۰ درصد سود خود برای بازخرید و از بین بردن توکن‌های BNB استفاده کند و این‌کار را آن‌قدر ادامه دهد تا موجودی کل به نصف کاهش یابد. با این حال، با احتساب قیمت ۶.۰۸ دلاری کنونی آن، رکود بازار ارزهای دیجیتال کاهشی ۷۳ درصدی را برای این ارز رقم زده است.

منبع : ccn

تقریباً تمام ارزهای دیجیتال بزرگ شاهد سقوط ۹۰ درصدی نسبت به بالاترین قیمت تاریخ خود بوده‌اند

  • ارز دیجیتال
  • ۰
  • ۰

با ویژگی‌های خاص خود که بیشتر اوقات بحث‌برانگیز اما همیشه سرگرم‌کننده است، جان مکافی بدون شک یکی از رساترین صداها در رسانه‌های اجتماعی مربوط به ارزهای دیجیتال است. مطالعه‌های اخیر نشان می‌دهد که این بازارگرم‌کن قدیمی، در حقیقت از تأثیرگذارترین چهره‌ها در جهت‌بخشی به خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

جان مکافی: محبوب در توییتر

برای اینکه بفهمیم تریدرهای ارز دیجیتال به چه کسی اطمینان دارند، شرکت تحقیقاتی Clovr که بر حوزه بلاک چین متمرکز شده است، با نظرسنجی از ۵۰۰ نفر که خود را مشتاق به فناوری بلاک چین معرفی کرده‌اند، درباره چهره تأثیرگذار برای پیروی از دیدگاه‌ها، پیش‌بینی‌ها و خبرهای به روز سوال کرده است. در این نظرسنجی از مردم خواسته‌شده تا از میان یک لیست ۸۰ نفره از چهره‌های تأثیرگذار، انتخاب خود را انجام داده و ترجیحات شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، با فاکتورهای دیگری مثل تعداد دنبال کنندگانی که هر یک از این چهره‌ها در توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب دارند، ترکیب‌شده تا یک رتبه‌بندی کلی را ایجاد کند.

جان مکافی به‌عنوان تأثیرگذارترین چهره شناخته شد و ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم در رتبه دوم و چارلی لی، خالق لایت کوین در رده سوم قرار گرفت. جالب است که اگر فاکتور تعداد دنبال کنندگان رسانه‌های اجتماعی را نادیده بگیرید و صرفاً بر عامل اعتماد متمرکز شویم، با وجود سابقه منفی در معرفی چند پروژه مشکوک در گذشته، مکافی همچنان در رتبه نخست قرار می‌گیرد.

در واقع، پیشگام حوزه آنتی‌ویروس از میان رده‌های سنی مختلف و تمایلات سیاسی گوناگون، رده اول را به خود اختصاص داده و باعث شده است که محققان به این نتیجه برسند که وقتی صحبت تأثیرگذاری در افکار سرمایه‌گذاران حوزه بلاک چین می‌شود، جان مکافی حرف اول را می‌زند.

با این حال، محققان به دو نقطه‌ضعف درباره مکافی اشاره کردند. اولین مورد این است که از نظر زنان او در جایگاه پنجم قرار دارد و دومین نقطه‌ضعف وی این است که ۸۵ درصد از دنبال‌کنندگان مکافی متعلق به پلتفرم توییتر هستند.

نتایج یک نظرسنجی: چهره‌های محبوب ارزهای دیجیتال چه کسانی هستند؟

دموکرات ها و جمهوری خواهان

مکافی مقام نخست را هم در میان دموکرات‌ها و هم جمهوری خواهان به‌دست آورده است.

این قضیه نشان می‌دهد که تمایلات سیاسی در مورد کاربران ارزهای دیجیتال، دارای اهمیت چندانی نمی‌باشد. نکته سردرگم کننده این است که چارلی لی رتبه دوم را میان جمهوری خواهان دوستدار ارزهای دیجیتال به خود اختصاص داد ولی نام او حتی در پنج نفر برتر لیست دموکرات‌ها دیده نمی‌شود. به همین ترتیب ویتالیک بوترین جایگاه دوم را در میان دموکرات‌ها به‌دست آورده است در صورتی که در پنج نفر برتر جمهوری‌خواهان حضور ندارد.

همچنین محققان خاطرنشان کرده‌اند که از مجموع ۵۰۰ نفری که در این نظرسنجی شرکت داشته‌اند، ۲۶ درصد از زنان و ۷۴ درصد از مردان بوده‌اند. شرکت‌کنندگان از محدوده سنی ۱۸ تا ۷۳ سال بوده که میانگین سنی ۳۲ برای آنها برآورد شده است. بنا به گزارش‌ها، حدود ۴۲ درصد از پاسخ‌دهندگان را جمهوری خواهان و ۵۶ درصد را دموکرات‌ها تشکیل داده‌اند. تمام احزاب سیاسی دیگر هم به علت حجم نمونه ناکافی از نتایج حذف شدند.

نتایج یک نظرسنجی: چهره‌های محبوب ارزهای دیجیتال چه کسانی هستند؟

منبع: bitcoin.com

نتایج یک نظرسنجی: چهره‌های محبوب ارزهای دیجیتال چه کسانی هستند؟

  • ارز دیجیتال
  • ۰
  • ۰

اخیراً مقاله‌ای جنجالی توسط یک توسعه‌دهنده با نام کاربری «unwriter» در وبسایت «مدیوم» به انتشار رسیده که در آن اتهامات جدی علیه تیم توسعه‌دهنده بیت کوین‌ ای‌بی‌سی (Bitcoin ABC) به‌علاوه سایت Bitcoin.com و شرکت وابسته بیت‌مین وارد شده است.

این توسعه‌دهنده به‌طور کلی در حال کار بر روی دو پروژه بیت کوین کش ABC با نام‌های BitDB و BitSocket بوده که هردوی آن‌ها شامل مواردی هستند که برای ادامه‌ی راه جامعه‌ی بیت کوین کش حیاتی خواهند بود.

در این مقاله، کاربر unwriter_ در چند سطر به تشریح موارد زیر پرداخت شده است:

۱- بیت کوین ای‌بی‌سی یا همان بیت کوین کش فعلی، پس از هارد فورک و بدون در نظر گرفتن نحوه استفاده از نقاط بازرسی در بلاک چین، به‌سوی متمرکز شدن پیش می‌رود.

۲- در ابتدای فورک، وصله‌های نرم‌افزاری با عجله برای بیت کوین کش ABC منتشر شدند که آسیب‌های برگشت‌ناپذیری به آن وارد کردند.

۳- بیت کوین توسط نحوه مقیاس‌پذیری و نحوه امنیت خود تعریف می‌شود. از دیدگاه این توسعه‌دهنده، این موضوع مانند روشی برای زندگی بیت کوین است و اگر این دو مورد در زنجیره بلاک چین و به‌واسطه‌ی قوانین اثبات کار (Proof of work) با یکدیگر همراه نباشند پس آن‌ها دیگر بیت کوین نخواهند بود.

۴- کمال‌گرایی (Maximalism)، رویکرد منطقی‌تری برای توسعه بیت کوین است.

۵- من نمی‌خواهم زمان و منابع خود را برای کار روی پلتفرمی بگذارم که به‌راحتی در هرلحظه می‌تواند سبب تضعیف ایده‌های خلاقانه من شود. به‌عنوان مثال، اگر به‌اتفاق بتوانید چیزی برای رقابت با کرم‌چاله یا Wormhole (یک پلتفرم قرارداد هوشمند بر بستر بیت کوین کش) بسازید، باید انتظار وجود مشکلات ریز در ابتدای توسعه آن را داشته باشید، بنابراین تا زمان به‌روزرسانی پروتکل ABC و ایجاد مشکل برای شما، متوجه وجود آن‌ها نخواهید شد.

۶- در انتها، بیت کوین کش ABC دیگر پلتفرم معقولی برای او جهت توسعه‌ی آن نیست.

این فرد، با استفاده از ویدیو منتشر شده به‌عنوان مدرک خود نشان داد که توسعه‌دهندگان بیت کوین ای‌بی‌سی به‌طور آشکار در حال تجلیل خود در استفاده از پتانسیل‌های غیرقانونی در نقاط بازرسی زنجیره بلاک‌چین هستند تا بتوانند پیروز این جنگ شده و نماد بیت کوین کش در صرافی‌ها را برای خود حفظ کنند و این همان حرکتی است که چندان به مذاق میلیاردرهایی چون رئیس شرکت CoinGeek، کلوین آیر (Calvin Ayre) که خواستار تغییر نماد معاملاتی آن‌ها از طریق نام زنجیره‌ها بود، خوش نیامد.

کاملا بی‌طرفانه

صحبت‌های این نویسنده‌ی ناشناس، به نظر کاملاً صمیمانه و بی‌ریا است. او مقاله خود را با تشریح این موضوع که هرگز توسعه‌دهندگان را شخصاً ملاقات نکرده و به همین دلیل هرگز توسط شخص ثالثی تحت تأثیر قرار نگرفته است آغاز کرد. او تنها می‌خواهد آنچه که بیت کوین واقعاً نیاز دارد را بسازد و براساس آنچه ساخته است مورد قضاوت قرار گیرد.

به نظر می‌رسد زمانی که توسعه هسته بیت کوین درنتیجه افزایش سایز بلاک‌ها به بن‌بست رسید و سبب ایجاد انشعابات بیشتر در این صنعت شد، این توسعه‌دهنده، بیت کوین کش را با اعتقاد بر دستیابی به تعبیر رویای بیت کوین انتخاب کرد. در ادامه، از دیدگاه خود، به نظر می‌رسد که او احساس مقاومت در برابر افرادی را دارد که قصد انحراف بیت کوین در دستیابی به رویای حقیقی آن را دارند. اما اکنون، او در حالی عدم وجود علاقه خود برای ماندن تا این لحظه را اعلام می‌کند که مهره‌ی او بیش از هر زمان دیگری در حال جدال است. به‌عنوان مثال:

ممکن است در گذشته صحبت‌های برخی افراد ضد بیت کوین کش را شنیده باشید که از توسعه‌ی متمرکز بیت کوین کش انتقاد می‌کردند. اما مشخصاً این موضوع حداقل تا زمان جنگ بر سر هش مسئله‌ی مهمی نبود. از امروز نیز هیچ‌کس نمی‌تواند حقیقت Bitcoin ABC، به‌عنوان تنها نسخه‌ی دارنده‌ی قدرت اصلی بیت کوین کش را انکار کند. باقی افراد نیز به نقطه‌ای رسیده‌اند که تنها به‌عنوان یک مشتری پیرو عمل می‌کنند. بیت کوین ای‌بی‌سی (Bitcoin ABC) حتی نیاز به بحث درباره چیزی با سایر تیم‌ها ندارد و تنها کاری که باید انجام دهند، افزودن ویژگی‌های دلخواه به روش اجازه کمتر (permission-less) و انتشار آن است.

او برای نمایش نقطه‌نظر خود، به انتشار چندین نسخه از بیت کوین کش ABC در یک بازه زمانی کوتاه که سبب شکستن شبکه و عدم اعتمادپذیری آن می‌شود اشاره کرد.

همچنین، این نویسنده مدعی است که درک تمام کارهای فنی لازم برای پیاده‌سازی بیت کوین جای بحث دارد، با این حال ما در این مقاله قصد نداریم تا تنها خلاصه‌ای از مقاله اصلی را بازگو کنیم. اما بر اساس توصیه‌ی این نویسنده، برای درک عمیق‌تر زاویه دید Bitcoin SV بهتر است تا مقاله منبع را بخوانید.

کشف مشکلات اساسی در زیرساخت بیت کوین کش ABC یا همان بیت کوین کش فعلی !

با توجه به صحبت‌های unwriter_، مواردی در رابطه با جامعه بیت کوین کش ABC وجود دارد که عمیقاً اشتباه هستند. درواقع، او از تمرکز کارتل معاملات و قدرت شرکت بیت مین به‌عنوان حامی تیم توسعه‌دهنده Bitcoin ABC می‌ترسد که می‌تواند سبب ارائه سطح غیرقابل توصیفی از تمرکز و پتانسیل شکست کامل شبکه در آینده شود. بر اساس اتهامات او، این پروتکل تا آنجا که منافع تجاری برآورده شود، تنها به حمایت‌کنندگان و کسانی که در معرض تغییر در آینده هستند اهمیت می‌دهد. به‌علاوه، او در میانه‌ی مقاله توضیح می‌دهد که:

مسئله‌ای که وجود نقاط بازرسی متمرکز در زنجیره بلاک چین را جالب‌توجه می‌کند، دلیل و معنای وجود آن‌ها است که می‌تواند سبب نابودی شبکه در آینده، درنتیجه این مشکل بزرگ شود. و تنها کاری که کافی است تا آن‌ها برای مقابله با این مشکل انجام دهند، یافتن روش‌های آسیب‌رسانی کارتل‌های مرتبط با Bitcoin ABC به‌وسیله‌ی نقاط بازرسی متمرکز و حمله متقابل به آن‌ها است. در این میان نیز شما به‌عنوان یک کاربر ساده، متوجه هیچ‌یک از این اتفاق‌ها نخواهید شد.

همچنین او برای Bitcoin Unlimited (یک نود کامل پیاده‌سازی شده از شبکه بیت کوین و بیت کوین کش است که از بیت کوین فورک شده و به کاربران اجازه انتخاب سیگنال‌های دلخواه برای اندازه بلاک‌ها را می‌دهد.) به‌عنوان تنها حامی صلح در این بین که تلاش می‌کند تا خود را با پیاده‌سازی‌های انجام‌شده و تغییرات حاصل از هر دو فورک سازگار کند ابراز دلسوزی کرد:

ثانیاً، این اصلاحات موجب بوجود آمدن مشکلات بی‌فایده و آسیب‌پذیری‌های امنیتی جدی شده که همین موضوع نیز دلیل عرضه مداوم وصله‌های امنیتی مختلف، برای رفع اشکالات نسخه های پیشتر بود. این انتشار مداوم و بی‌پروا سبب تقسیم شبکه به گره‌های مختلف می‌شود که هرکدام از آن‌ها با نسخه‌های متفاوت و قوانین مربوط به خودشان عمل خواهند کرد. (من تنها در رابطه با مرجع ABC صحبت می‌کنم، حال تصور کنید که این موضوع برای سایر مراجع مانند Bitcoin Unlimited که مجبور است برای ماندن در این بازی، هر روز خود را با وصله‌‌های جدید به‌ روز نگاه دارد چه معنی خواهد داشت. تا آنجا که من اطلاع دارم، Bitcoin Unlimited تنها مرجعی است که همچنان تلاش می‌کند تا انتقال‌های مداوم ABC را دنبال کند.)

من معتقدم که توسعه‌دهندگان این نودهای دنبال کننده در Bitcoin Unlimited و سایر مراجع، ممکن است امید واهی به تغییر این قدرت پویا به طریقی در آینده داشته باشند. اما اکنون همه‌چیز متفاوت خواهد بود و شما لحظه‌ای را که به ABC اجازه دادید تا به یک سیستم با نقاط متمرکز ارتقا یابد و برای دستیابی به اهداف خود با بازیگران خارجی همکاری کند را از دست داده‌اید. شما به‌جای اعطای قدرت به ABC، آن را تقدیم بازیگران متمرکز خارجی کرده‌اید.

او مقاله خود را با دو جمله کنایه‌آمیز به اتمام رساند.

کشف مشکلات اساسی در زیرساخت بیت کوین کش ABC یا همان بیت کوین کش فعلی !

تصویری منتسب به آدام اسمیت، یکی از بزرگترین اقتصاددانان تاریخ

اول: آدام اسمیت مخترع بیت کوین است.

دوم: اثبات کار تنها یک الگوریتم نیست، بلکه یک شیوه زندگی است.

او از اولین جمله خود، برای خاموش کردن بحث‌های پیرامون وایت‌ پیپر ساتوشی استفاده کرد. درواقع او با سایر طرفداران Bitcoin SV (بیت کوین ساتوشی ویژن) متفاوت است زیرا به نظر نمی‌رسد کسی که بیت کوین را اختراع کرده برای او اهمیتی داشته باشد. خود این نویسنده نیز مانند ساتوشی ناکاموتو ناشناس است و اطلاعی از هویت او در دست نیست. او اشاره می‌کند که ایده‌ی اثبات کار، الگوریتم ساده‌ای است که اولین بار توسط آدام اسمیت تصریح شد که می‌تواند بازار سرمایه‌داری آزاد را پیاده‌سازی کند.

در حال حاضر، افرادی وجود دارند که معتقدند بلاک چین‌های عمومی با توجه به ماهیت قدرتمندشان، از لحاظ اقتصادی امری اجتناب‌ناپذیرند در حالی که تمام کالاهای قابل‌مبادله در برخی از انواع دسته‌های سوسیالیستی (اعتقاد به توزیع و تعدیل ثروت) و سایر مقوله‌های مربوط به آن قرار می‌گیرند. همچنین، انگیزه و مشوق‌های استخراج همیشه مربوط به کسب ثروت نیست و در برخی از موارد، حتی برخی استخراج‌کنندگان نیز گاهی با تحمل ضرر به ارائه خدمات عمومی بر بستر شبکه ادامه می‌دهند.کشف مشکلات اساسی در زیرساخت بیت کوین کش ABC یا همان بیت کوین کش فعلی !

اما شاید مهم‌ترین مدرک در مقابل تفسیر تفکر مطلق سرمایه‌داری آزاد بیت کوین، نیاز آن به یک شبکه فعال و پیرو قوانین اجماع (توافق عام) باشد. این موضوع یکی از مهم‌ترین مسائل موردبحث کمال‌گرایان بیت کوین از روز اول بود که هنوز هیچ توافقی بر روی افزایش سایز بلاک‌ها صورت نگرفته است، بنابراین هیچ افزایشی هم در اندازه بلاک‌ها اعمال نخواهد شد. قانون اجماع نیز توسط استخراج‌کنندگان تعریف شده است و قطعاً، اکثریت سرمایه‌داران بیت کوین توانایی کافی برای تعریف آن توسط خود را ندارند. اگر چه، بیت کوین هر چیزی هم که باشد یک دموکراسی نیست. همچنین افراد دیگری نیز هستند که معتقدند بیت کوین از یک تکنولوژی به یک فلسفه مبدل شده است.

با این حال، کاربر unwriter_ در این میان به دنبال یافتن برنده نیست، حتی اگر در صحبت‌هایش سهواً سوالات بجا‌ی خود در مورد بیت کوین ABC به‌عنوان نمادی از فورک بیت کوین کش را مهم‌تر از سایر نشان داده باشد:

من مجبور به دوستی با شرکت و یا استخراج‌کننده خاصی نیستم. تنها کاری که باید انجام دهم، ساخت موارد جدید و استفاده آن توسط مردم است. تا زمانی که به ساخت موارد کارآمد ادامه دهید، به‌جای تعداد دوستان و آشنایان خود، توسط آنچه ساخته‌اید مورد قضاوت قرار خواهید گرفت.

چنین احساساتی قلب هر طرفدار ارز دیجیتالی را به تپش می‌اندازد، همچنین، او چه بخواهد یا نه، به‌واسطه‌ی فضایل کارها و استحکام در آرمان‌های خود دوستان زیادی برای خود ساخته است. این مساله که تنها یکی یا هردو و یا شبکه‌های بیشتری رشد خواهند کرد یا خیر، پاسخی است که تنها آینده درباره آن تصمیم خواهد گرفت. از دیدگاه unwriter_، وقتی‌که او به سمت Bitcoin SV (که آن را بیت کوین واقعی معرفی کرده است) هدایت‌شده، سرنوشت او در مسیر درستی قرار گرفته است. به‌علاوه، او بر این نکته تأکید کرد که این موضوع یک واقعیت ساده است. در انتها نیز این مقاله نشان داد که همانند کاری که هر دو طرف در فورک اصلی بیت کوین انجام دادند، این بار نیز آن‌ها کاملاً متعهد و دارای اصول صادقانه هستند.

منبع : CCN

کشف مشکلات اساسی در زیرساخت بیت کوین کش ABC یا همان بیت کوین کش فعلی !

  • ارز دیجیتال
  • ۰
  • ۰

در اوایل سال ۲۰۱۴، صرافی ژاپنی Mt.Gox بزرگ‌ترین صرافی بیت کوین در جهان به شمار می‌رفت و  کنترل بیش از ۷۰ درصد از معاملات بیت کوین جهان را در دست داشت. در اواخر فوریه (اسفند) همان سال، این صرافی ورشکسته شد.

صرافی بیت کوین MT.Gox قربانی یک هک بزرگ بود و حدود ۷۴۰٬۰۰۰ بیت کوین (٪۶ بیت کوین‌های موجود آن زمان) را از دست داد که ارزشش در  آن موقع، معادل ۴۶۰ میلیون یورو و در اکتبر ۲۰۱۷ معادل ۳ میلیارد دلار بود.

به‌علاوه، ۲۷ میلیون دلار نیز از حساب‌های بانکی این شرکت دزدیده شد. با اینکه ۲۰۰٬۰۰۰ بیت کوین‌ دزدیده‌شده بازیابی شدند، اما ۶۵۰٬۰۰۰ بیت کوین دیگر هرگز پیدا نشدند.

در این مقاله پیدایش و سقوط صرافی Mt.Gox و نتایج حاصل از هک آن را با یکدیگر تشریح کرده و بررسی می‌کنیم.

آیا  این هک ممکن است مجددا اتفاق بیفتد؟

پیدایش صرافی Mt.Gox

این صرافی در سال ۲۰۱۰ توسط یک برنامه‌نویس آمریکایی به نام جد مک کلاب (Jed McCaleb) که کمی بعدریپل را پایه‌گذاری کرد، شروع به کار نمود. یک توسعه‌دهنده‌ی فرانسوی و یکی از علاقه‌مندان به بیت کوین به نام مارک کارپلس (Mark Karpelés) در مارس ۲۰۱۱، MT.Gox را خرید. این صرافی به‌سرعت رشد کرده و به محبوب‌ترین صرافی بیت کوین در جهان تبدیل شد. همچنین، جالب است بدانید که Mt.Gox با نام کامل Magic The Gathering Online Exchange نیز شناخته می‌شود.

در ژوئن ۲۰۱۱ این صرافی هک شد. به نظر می‌رسد این اتفاق، به علت وجود آسیب‌پذیری در کامپیوتر یکی از حسابداران شرکت به وجود آمد. در این حادثه، هکر با دسترسی به صرافی، ارزش اسمی بیت کوین را به‌طور مصنوعی تا ۱ سنت کاهش داد و حدود ۲۰۰۰ بیت کوین را از حساب‌های کاربران صرافی بالا کشید و آنها را فروخت. علاوه بر آن، حدود ۶۵۰ بیت کوینی که توسط مشتریان Mt.Gox به علت کاهش مصنوعی قیمت خریداری شد، هیچ یک بازگردانده نشدند. درنتیجه این هک، صرافی Mt.Gox تصمیم به اتخاذ چند معیار امنیتی جدید گرفت که شامل ذخیره‌ی مقدار قابل‌توجهی از بیت کوین‌های خود به صورت آفلاین و در کیف‌پول‌های سرد بود.

داستان هک صرافی Mt.Gox، بزرگترین سرقت تاریخ بیت کوین !

علی‌رغم هک Mt.Gox در ژوئن ۲۰۱۱، این صرافی موفق به کسب عنوان بزرگ‌ترین صرافی بیت کوین جهان در سال ۲۰۱۳ شد. این موضوع موجب علاقه‌مندی افراد به بیت کوین به‌عنوان یک ارز ارزشمند و افزایش قیمت آن شد. (از ۱۳ دلار در ژانویه ۲۰۱۳ به بیش از ۱۲۰۰ دلار رسید)

کشمکش‌های پشت پرده

با وجود اینکه Mt.Gox به‌سرعت توانست در سال ۲۰۱۳ به لقب بزرگ‌ترین صرافی بیت کوین جهان دست یابد، اما در پشت پرده همچنان تنش‌هایی در جریان بود. از زمان فروپاشی و هک قبلی این صرافی، بعضی از کارمندان این شرکت راجع به اینکه این صرافی چطور کار می‌کند؛ با ایجاد تصویری از یک سازمان بی‌نظم و متضاد، بهره‌گیری از روش‌های امنیتی ضعیف، وجود مشکلات جدی در سورس کد سایت صرافی و چندین مشکل در حال رشد دیگر که عملیات تجاری شرکت را تحت تأثیر قرار می‌داد، سبب تخریب چهره‌ی صرافی شدند.

در تاریخ ۵ می ۲۰۱۳، یکی از شرکای تجاری Mt.Gox به نام کوین لب (Coinlab) با ادعای نقض قرارداد، Mt.Gox را به پرداخت غرامت ۷۵ میلیون دلاری محکوم کرد. این دو شرکت توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که تحت آن، ارائه سرویس به مشتریان آمریکایی Mt.Gox بر عهده شرکت کوین لب قرار می‌گرفت. اما با توجه به طرح دعوی مطرح شده توسط شرکت کوین لب، این معامله به دلیل زیر پا گذاشتن یک بند از قرارداد توسط صرافی Mt. Gox نقض شده بود.

داستان هک صرافی Mt.Gox، بزرگترین سرقت تاریخ بیت کوین !

به‌علاوه، طبق بررسی‌های انجام شده توسط آژانس امنیت ملی ایالات‌متحده، یکی از شرکت‌های آمریکایی تابع Mt.Gox، بدون داشتن مجوز و به‌عنوان یک شرکت انتقال پول ثبت نشده در حال فعالیت بود. بنابراین با ادامه این تحقیقات، مبلغ ۵ میلیون دلار از حساب بانکی این شرکت توسط دولت آمریکا کشف و ضبط شد.

درنتیجه تحقیقات دولت آمریکا، صرافی Mt.Gox اعلام کرد که به‌طور موقت اقدام به تعلیق قابلیت برداشت دلار از حساب کاربری مشتریان خود خواهد کرد. پس از این اتفاق، در حالی که اکثر منابع رسمی، مدت تعلیق در برداشت از حساب‌ها را تنها یک ماه عنوان کرده بودند، بسیاری از کاربران تا ۳ ماه نمی‌توانستند پول خود را از این صرافی برداشت کنند و تنها برخی از برداشت‌های دلاری از حساب‌ها موفقیت آمیز بود. مجموع این تاخیرها در ارائه خدمات سبب کاهش مقام Mt.Gox به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی بیت کوین جهان به رتبه‌ی سوم تا پایان سال ۲۰۱۳ شد.

با این حال، آن‌طور که پیداست موارد ذکر شده تنها بخش کوچکی از مسائل آنان را تشکیل می‌دادند و در زیرپوشش این شرکت، Mt. Gox مشکلاتی بسیار بزرگ‌تر از تصور خود داشته است. به نظر می‌رسد که این صرافی برای بیش از دو سال قربانی یک هک دنباله‌دار بوده است.

هک بزرگ Mt.Gox

در تاریخ ۷ فوریه ۲۰۱۴، Mt.Gox تمام درخواست‌ها و قابلیت برداشت بیت کوین را صرفاً با ادعای بازنگری فنی و بررسی دقیق فرایند این ارز، متوقف کرد. درنهایت و پس از چند هفته بلاتکلیفی، در ۲۴ فوریه ۲۰۱۴ این صرافی تمام معاملات را مسدود کرده و وب‌سایت این شرکت از دسترس خارج شد. در همان هفته و به‌واسطه‌ی یک سند درز کرده از شرکت مشخص شد که هکرها با حمله به این صرافی، تعداد ۷۴۴٬۴۰۸ بیت کوین متعلق به مشتریان Mt.Gox به‌علاوه ۱۰۰٬۰۰۰ بیت کوین متعلق به خود صرافی را به سرقت برده‌اند که درنتیجه این اتفاق، شرکت اعلام ورشکستگی کرده است. در ادامه نیز این صرافی در در تاریخ ۲۸ فوریه و ۱۲ مارس در ژاپن و آمریکا به‌طور رسمی اعلام ورشکستگی کرد.

داستان هک صرافی Mt.Gox، بزرگترین سرقت تاریخ بیت کوین !

تحقیقات بعدی در رابطه با هک بزرگ Mt.Gox نشان داد که اولین حملات ناشی از این هک بسیار قبل‌تر و از سپتامبر ۲۰۱۱ آغاز شده بود. بنابراین، پیداست که این صرافی در حالی به فعالیت خود ادامه داده است که از دو سال پیش‌تر ورشکسته بوده و عملاً تمام بیت کوین‌هایش را تا میانه‌سال ۲۰۱۳ از دست داده است. به‌علاوه، شواهد و مدارک نشان دادند Mt.Gox بیش از ۸۰٬۰۰۰ بیت کوین را نیز پیش از خرید آن توسط Mark Karpelés در ۲۰۱۱ از دست داده است.

اگرچه با ادامه تحقیقات، حقیقت همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما بر طبق یک فرضیه، اکثر بیت کوین‌ها از کیف پول‌های آنلاین ( یا کیف پول گرم) این صرافی به سرقت رفته‌اند که شامل ارزهایی که به‌واسطه‌ی نفوذ در کیف پول آنلاین از کیف پول های سرد دزدیده شده نیز می‌شوند. کیف پول های آنلاین،کیف پول های مبتنی بر وب هستند که برای ذخیره‌ی کدهای دیجیتالی ایمن استفاده می‌شوند. این کدها که کلید خصوصی (Private Key) نام دارند، برای اثبات مالکیت کلید عمومی (Public Key) یا کدهای دیجیتالی عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در صورت تأیید مالکیت می‌توان از آن‌ها برای دسترسی به آدرس ارز و اطلاعات مربوط به آن در کیف پول استفاده کرد. تا پیش از سپتامبر ۲۰۱۱، کلیدهای خصوصی Mt. Gox به دلیل عدم رمزگذاری به‌راحتی قابل‌مشاهده بودند که توسط یک هکر و یا شاید یکی از کارمندان داخلی شرکت در قالب یک فایل Wallet.dat دزدیده شدند.

پس از هک شدن این فایل، هکر(ها) به‌تدریج و به‌واسطه‌ی کلیدهای خصوصی Mt.Gox توانستند بدون شناسایی شدن هک به بیت کوین‌های رمزنگاری شده در حساب‌های مرتبط با این شرکت دست یابند. ظاهراً، از آنجایی که سپرده‌های این شرکت به‌واسطه‌ی سیستم تفسیر نقل و انتقالات در حال ارجاع به یک آدرس ایمن‌تر بودند، این صرافی نسبت به استفاده مجدد کلیدواژه مشترک موجود در فایل کپی شده خود که به معنی وقوع یک سرقت است، بی‌توجه بوده. همچنین به علت آنکه بیش از ۴۰٬۰۰۰ بیت کوین به چندین حساب کاربری مختلف فرستاده‌شده بود، سیستم‌های Mt.Gox تنها زمانی می‌توانستند این دزدی را تشخیص دهند که کیف پول شرکت کاملاً خالی شده باشد.

پیامد‌ها

در مارس ۲۰۱۴، Mt.Gox با انتشار گزارشی در سایت خود به یافتن ۲۰۰٬۰۰۰ بیت کوین موجود در کیف پول‌های دیجیتال قدیمی خود که مربوط به استفاده تا پیش از ژوئن ۲۰۱۱ بودند اشاره کرد. این بیت کوین‌ها در حالی برای حفظ اعتماد طلبکاران نگهداری شدند که شرکت همچنان تحت قوانین حفاظت از ورشکستگی قرار داشت.

مارک کارپلس نیز در آگوست ۲۰۱۵ و در ژاپن به جرم تقلب و اختلاس بازداشت شد، در حالی که هیچ‌یک از اتهام‌های وی مستقیماً به موضوع سرقت مرتبط نبودند. او تا ماه جولای ۲۰۱۶ در زندان بود و پس از آزادی به قید وثیقه، درخواست بازنگری نسبت به اتهامات وارد شده به خود را داد که محاکمه وی تا این لحظه همچنان ادامه داشته است.

Mt. Gox در حالی تحت حفاظت قوانین مرتبط با ورشکستگی قرار گرفته که تحقیقات در رابطه با این شرکت همچنان ادامه دارد. به‌علاوه، دعوی قضایی Coinlab نیز همچنان ادامه دارد و تا پایان حل این پرونده امکان توزیع حقوق بستانکاران امکان‌پذیر نخواهد بود.

سرانجام پول‌ها چه شد؟

درنتیجه هک Mt.Gox، همچنان ۶۵۰٬۰۰۰ بیت کوین بی‌اعتبار وجود دارد. در حال حاضر چندین نظریه مختلف در اینترنت عنوان‌شده که می‌توانند پاسخی برای محل سکه‌های گم شده باشند. برخی از آن‌ها احتمال می‌دهند که ادعای Mt. Gox مبنی بر داشتن این تعداد بیت کوین هرگز واقعی نبوده و آقای Karpelés برای بزرگ‌نمایی در تعداد بیت کوین‌های موجود در این صرافی، اعداد را دست‌کاری کرده است.
داستان هک صرافی Mt.Gox، بزرگترین سرقت تاریخ بیت کوین !

با ادای احترام به توانایی هکر در دستیابی به بیت کوین‌های نگهداری شده در کیف‌پول‌های سرد Mt. Gox، نظریه‌های محدودی برای این موضوع عنوان شده است که برخی از آن‌ها از احتمال به خطر انداختن فضای ذخیره‌سازی توسط فردی با دسترسی به سایت صحبت می‌کنند و در نظریه‌ای دیگر گمان می‌شود زمانی که حجم پول کیف پول گرم کاهش پیدا می‌کرد تا سکه‌های کیف‌پول سرد متناوباً به‌عنوان سپرده جدید به سیستم صرافی وارد شوند، به دلیل عدم مسئولیت‌پذیری کارمندان هیچ‌کس از خالی شدن تدریجی حساب توسط هکرها مطلع نمی‌شد.

در جولای ۲۰۱۷، یک فرد روسی به نام الکساندر وینیک (Alexander Vinnik) توسط ایالات‌متحده در یونان و به اتهام شستشوی بیت کوین‌های دزدیده‌شده از Mt.Gox بازداشت شد. به‌علاوه، Vinnik توسط مقامات یونانی به شستشوی ۴ میلیون دلار بیت کوین دیگر نیز متهم شد. گفته می‌شود که این فرد یکی از افراد مرتبط با صرافی BTC-e است که در پول‌شویی بیت کوین‌های به سرقت رفته از Mt.gox نقش داشته و در طی انجام تحقیقات توسط پلیس فدرال آمریکا (FBI) موردحمله قرار گرفته است. سایت BTC-e نیز به‌طور کامل متوقف شد و نام دامنه آن نیز توسط FBI ضبط گردید. این نخستین بار است که ایالات‌متحده یک صرافی خارجی در کشورd دیگر را مصادره می‌کند. پس از بررسی‌های انجام شده توسط تیم Wizsec (یک تیم متشکل از متخصصان امنیتی بیت کوین) مشخص شد که وینیک صاحب کیف‌ پول‌ هایی از بیت کوین‌های انتقال داده شده است که بسیاری از آن‌ها در صرافی BTC-e به فروش رفته بودند.

داستان هک صرافی Mt.Gox، بزرگترین سرقت تاریخ بیت کوین !

با وجود ادامه‌ی محاکمه‌ی مارک کارپلس و اتهام وارد شده به Vinnik، به نظر می‌رسد که سرنخ‌های تحقیقات بر روی هک Mt. Gox در نهایت به یکدیگر مرتبط شده‌اند. حتی اگر تمام این اتفاقات بتوانند سبب بازیابی تمام یا بخشی از بیت کوین‌های دزدیده شده شوند بازهم به نظر نمی‌رسد بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد جزئیات بیشتری در رابطه با هک صرافی Mt. Gox باشیم.

آیا دوباره اتفاق خواهد افتاد؟

در جواب کوتاه باید گفت، می‌تواند اتفاق بیافتد. در حال حاضر صرافی‌های بیت کوین زیادی وجود دارند که برخی از آن‌ها نسبت به دیگران از اعتبار بیشتری برخوردارند. صرافی‌های محبوبی چون کوین بیس و بایننس در رابطه با عملیات خود نسبتاً شفاف هستند، همچنین ارائه سپرده‌های بیمه‌شده و حمایت مالی سرمایه‌گذاران معتبر نیز از سایر مزیت‌های این صرافی‌ها است. با این حال، این صرافی‌ها در حال تبدیل به اهداف هکرهای خبره‌ای هستند که با پیدا کردن حفره‌های امنیتی خشنود می‌شوند.

به‌علاوه، در حال حاضر تعداد زیادی از صرافی کوچک‌تر وجود دارند که اطلاعات واضحی از نحوه کارکرد آنها وجود ندارد. البته این موضوع به معنی هک شدن این صرافی‌ها و بی‌اعتبار بودن آنان نیست. اما وقتی صحبت از خریدوفروش ارزهای دیجیتال به میان می‌آید، برای آرامش ذهن خودتان هم که شده، از صرافی‌های معتبر در این حوزه استفاده کنید و در صورتی که قصد استفاده از یک صرافی کوچک را دارید، از قانونی بودن آن برای تضمین مبادلات خود اطمینان حاصل کنید.

اگر با مطالب گفته شده، همچنان ترسی در استفاده از این صرافی‌ها ندارید، به‌عنوان آخرین نکته به شما توصیه می‌کنم که هرگز از صرافی‌ها برای ذخیره بیت کوین‌های خود استفاده نکنید.

منبع: blockonomi

داستان هک صرافی Mt.Gox، بزرگترین سرقت تاریخ بیت کوین !

  • ارز دیجیتال