ارزدیجیتال

تحلیل ، بررسی و اخبار بازار ارزهای دیجیتال

ارزدیجیتال

تحلیل ، بررسی و اخبار بازار ارزهای دیجیتال

۱۳۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ما پس از ماه‌ها بررسی فناوری بلاک چین و نیز شبکه اتریوم توانستیم آماری از این شبکه را تهیه کنیم. این آمار به خوبی نشانگر وضعیت گذشته، امروز و نیز آینده‌ی اتریوم است.

شبکه اتریوم از زمان شکل‌گیری‌ در سال ۲۰۱۵ تاکنون به شدت مورد توجه بوده است. در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل ۲۰۱۸، افزایش شدید قیمت ارزهای دیجیتال سبب شد پلتفرم‌ ارزهای دیجیتال توجه بیشتری را به سوی خودشان جلب کنند. در دو سال گذشته، واژه‌ی انگلیسی «اتریوم» در بیش از ۱۱۰ میلیون جستجوی گوگل ظاهر شد. همچنین هشتگ انگلیسی #اتریوم نیز به صورت متوسط هر روز ۲۰ هزار بار در توئیتر مورد استفاده قرار گرفته است.

اما این افزایش تدریجی و مستمر توجه عمومی به اتریوم چه تأثیری بر این شبکه داشته است؟ به جز تأثیری که خودش را در افزایش قیمت ارز دیجیتال این شبکه (اتر) نشان داد، چه تحولات دیگری به‌خاطرِ این اقبال عمومی در شبکه اتریوم روی داده است؟ بیایید به بررسی دقیق‌تر این موضوع بپردازیم.

نگاهی به آمار در دنیای بلاک چین اتریوم

اتریوم از دریچه‌ی آمار: نگاهی به دیروز، امروز و فردا

شبکه اتریوم از آغاز شکل‌گیری تاکنون نزدیک به ۲۴۰ میلیون تراکنش را مورد پردازش قرارداده است. اوج این پردازش در روز ۴ ژانویه ۲۰۱۸ بود. در این روز و طی ۲۴ ساعت، حدود ۱/۳ میلیون تراکنش پردازش شد.

شبکه اتریوم بسیار بزرگ است و کامپیوترهایی در سراسر نقاط دنیا در این شبکه حضور دارند. در حال حاضر، حدود ۳۵ میلیون نشانی منحصربه‌فرد روی بلاک چین اتریوم قرار دارد. در روز ۴ ژانویه ۲۰۱۸، تعداد نشانی‌های فعال (در حال انجام تراکنش) روی اتریوم برای اولین بار از مرز یک میلیون گذشت. در همان روز بیش از ۳۵۰ هزار نشانی جدید ایجاد شد که رکوردی از میزان نشانی‌های تولید شده در یک بازه‌ی ۲۴ ساعته به شمار می‌رود. اترنودز (Ethernodes) گزارش می‌دهد که چیزی حدود ۱۷ هزار گره در شش قاره در شبکه اتریوم فعالیت می‌کنند. همین سبب شده است که اتریوم عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم غیرمتمرکز را به خود اختصاص دهد.

تردیدی نیست که بلاک چین اتریوم، فعال‌ترین پلتفرم قرارداد هوشمند در حال حاضر در دنیا به شمار می‌رود. ۹۴% از ۱۰۰ توکن برتر بازار ارزهای دیجیتال براساس اتریوم ساخته شده‌اند. از میان ۸۰۰ توکن برتر این بازار نیز ۸۷% بر بستر شبکه اتریوم فعالیت می‌کنند. بیشتر این توکن‌ها از نوع ERC-20‌ هستند. این شکل از توکن توانسته درصد قابل‌توجهی از مجموع ۵/۵ میلیارد دلار سرمایه‌ی جمع‌آوری شده از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) در سال ۲۰۱۷ و نیز سه ماهه اول ۲۰۱۸ را به خود اختصاص دهد.

جامعه اتریوم: فراتر از بلاک چین

اتریوم از دریچه‌ی آمار: نگاهی به دیروز، امروز و فردا

جامعه‌ی توسعه‌دهندگان بلاک چین حدود ۲۵۰ هزار نفر را در برمی‌گیرد و به این ترتیب بزرگ‌ترین اجتماع از نوع خود به شمار می‌رود. در اکتبر ۲۰۱۷ بود که ترافل (Truffle) که یک فریمورک توسعه برای اتریوم است از مرز ۲۰۰ هزار دانلود گذشت. تعداد دفعات دانلود این فریمورک در کمتر از یک سال به حدود ۵۵۰ هزار بار رسید. گیت‌هاب که اجتماع شامل توسعه‌دهندگان متن‌باز از سراسر دنیاست، ۱۴۰۰۰ انباره (repository) و ۲۲۰ هزار تغییر (commit) مرتبط با اتریوم را به همراه داشت. متامسک (MetaMask) که یک افزونه‌ی مرورگر است و به کاربران امکان اجرای نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApp) را بدون نیاز به داشتن گره بر روی شبکه اتریوم می‌دهد، توانست بیش از یک میلیون کاربر به‌دست آورد.

علاوه بر شبکه‌ی غیرمتمرکزی که از توسعه‌دهندگان اتریوم شکل گرفته است، کنسرسیومی‌هایی نیز برای حمایت و گسترش این جامعه ایجاد شده است. اتحاد شرکتی اتریوم (Ethereum Enterprise Alliance) که به صورت خلاصه EEA نامیده می‌شود در ماه مارس ۲۰۱۷ شکل گرفت. این کنسرسیوم که ۳۰ عضو مؤسس دارد با هدف افزایش همخوانی و سازگاری فناوری بلاک چین با نیازهای سازمانی شکل گرفته است. اکنون بیش از یک سال از شکل‌گیری این کنسرسیوم می‌گذرد و اعضای آن به ۵۰۰ نفر رسیده است. استارتاپ‌ها، شرکت‌ها، بنیادها و سازمان‌های زیادی برای کمک به توسعه و گسترش اکوسیستم اتریوم در این مجموعه مشارکت می‌کنند.

استقبال دولت‌ها از اتریوم

اتریوم از دریچه‌ی آمار: نگاهی به دیروز، امروز و فردا

استفاده از فناوری بلاک چین توسط دولت‌ها همواره موضوعی بحث‌برانگیز بوده است. فناوری بلاک چین می‌تواند الگویی جدید را برای حکومت‌ها به همراه آورد و یا حتی از نقش سنتی آنها بکاهد. بااین‌حال، کشورهای مختلفی در سراسر جهان به فکر استفاده از فناوری بلاک چین و به‌ویژه اتریوم افتاده‌اند. در ابتدای سال جاری میلادی بود که برزیل اعلام کرد قصد دارد برخی انتخابات‌های خود را بر بستر اتریوم به انجام برساند. کانادا نیز به فکر استفاده از اتریوم برای ایجاد شفافیت در استفاده از کمک‌های نقدی دولت افتاده است. هدف از این کار، کاستن از نگرانی‌های احتمالی شهروندان و نیز کاهش احتمال فساد مالی در سطوح مختلف دولتی است. شهر زوگ (Zug) در سوئیس یکی از شهرهای پیشرو در حوزه بلاک چین است و به خاطر استقرار شرکت‌های متعدد فعال در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال و بلاک چین توانسته لقب «دره رمزنگاری» (crypto valley) را به خود اختصاص دهد. این شهر از سال ۲۰۱۷ امکان ثبت دیجیتال هویت شهروندان بر بستر بلاک چین را فراهم کرده است. شیلی از اتریوم برای رهگیری داده‌های مربوط به شبکه توزیع برق و امور مالی مربوط به آن استفاده می‌کند. شیلی امیدوار است با شفاف‌سازی امور از این طریق بتواند با فساد موجود در زمینه‌ی تولید و توزیع انرژی الکتریکی در این کشور مبارزه کند. دبی در امارات متحده عربی نیز تا سال ۲۰۲۰ بسیاری از سامانه‌های خود را بر بستر بلاک چین قرار می‌دهد. استونی هم یکی از کشورهای پیشرو در اکوسیستم غیرمتمرکز است و قصد دارد با انتقال بسیاری از سامانه‌های خود به شبکه بلاک چین اتریوم به یک «جمهوری دیجیتال» تبدیل شود.

از فناوری بلاک چین به عنوان یکی از فرصت‌ها برای بازتعریف ساختار کنونی حاکم بر جهان (اعم از مرزبندی‌ها و تعاریف مربوط به شهروندی) نام برده می‌شود. با این وجود بسیاری از کشورها از بلاک چین اتریوم برای تثبیت موقعیت خود استفاده می‌کنند.

ایجاد نرم‌افزارهای غیرمتمرکز بر بستر اتریوم

اتریوم از دریچه‌ی آمار: نگاهی به دیروز، امروز و فردا

نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps) یکی از جذاب‌ترین کاربردهای بلاک چین اتریوم به شمار می‌روند. اتریوم یک کامپیوتر به وسعت جهان است که در عین حال، الگوی متن باز نیز دارد. هر کاربری در هر نقطه‌ای از دنیا می‌تواند یک مجموعه قراردادهای هوشمند را (که آن هم نوعی نرم‌افزار غیرمتمرکز است) بر بستر اتریوم ایجاد کند. یکی از وب‌سایت‌هایی که به معرفی نرم‌افزارهای غیرمتمرکز می‌پردازد، تعداد آنها را ۱۵۵۲ مورد اعلام می‌کند که البته هر روز بر این تعداد افزوده می‌شود. نرم‌افزارهای غیرمتمرکز انبوهی از کاربردهای مختلف (از بازی گرفته تا پیش‌بینی و …) را در برمی‌گیرد. با گسترش استقابل عمومی از شبکه اتریوم، بر تعداد این نرم‌افزارهای غیرمتمرکز نیز افزوده خواهد شد.

مقیاس‌پذیری: یک مشکل جدی در اتریوم

اتریوم از دریچه‌ی آمار: نگاهی به دیروز، امروز و فردا

اتریوم با وجود مزایای زیادی که به همراه دارد، با یک مشکل اصلی نیز روبروست و آن هم مقیاس‌پذیری آن است. مقیاس‌پذیری به این معناست که با افزایش تعداد کاربران و حجم عملیات صورت گرفته، سیستم باید به همان نسبت رشد کند و بتواند درخواست‌های صورت گرفته را با سرعتی متناسب به انجام برساند. با وجود افزایش تعداد کاربران اتریوم، سرعت انجام تراکنش‌ها در آن تغییر چندانی نیافته است و این می‌تواند زمینه‌ساز مشکلاتی جدی در این خصوص شود.

راه‌حل‌های متعددی برای حل این مسأله پیشنهاد شده است و تیم‌های مختلفی نیز برای یافتن راه‌حل‌های بیشتر به فعالیت مشغولند. سال ۲۰۱۸ می‌تواند نقطه‌ی عطفی برای اتریوم باشد و دلیل آن نیز اجرای شدن پروتکل کاسپر (Casper protocol) است. بسیاری از پروژه‌های تعریف شده برای حل مسأله‌ی مقیاس‌پذیری، یک لایه‌ی دوم یا «پروتکل بین بلاکچینی» را پیشنهاد می‌کنند. این راه‌حل‌ها به صورت همزمان سه مسأله‌ی مقیاس‌پذیری، امنیت و نیز غیرمتمرکزسازی در شبکه بلاک چین را مدنظر قرار می‌دهند. کاسموس یک شبکه‌ی بدون نیاز به مجوز است که برای توسعه‌دهندگان طراحی شده است و امکان ارتباط بین بلاک چین و مقیاس‌پذیری بهتر آن را فراهم می‌سازد. شبکه لوم نیز یک پلتفرم لایه‌ی دوم روی اتریوم را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این پلتفرم امکان اجرای انواع نرم‌افزارهای غیرمتمرکز را فراهم می‌سازد و امنیت و غیرمتمرکز بودن اتریوم را نیز به همراه دارد.

این تیم، کریپتوزامبیز را نیز طراحی کرده است. این اپلیکیشن به کاربران امکان یادگیری نحوه‌ی کدنویسی برای قراردادهای هوشمند بر بستر اتریوم را فراهم می‌سازد. گفتنی است کریپتوزامبیز اکنون بیش از ۲۰ هزار دانشجو دارد. اومیسگو نیز به کاربران امکان ارسال و انجام تراکنش‌ با سرعت بالا را با استفاده از فناوری پلاسما می‌دهد.

ویتالیک بوترین (خالق اتریوم) درباره‌ی راه‌حل‌های لایه‌ی دوم می‌گوید:

این راه‌حل‌ها را می‌توان به گونه‌ای ایجاد کرد که به یک سطح دوم برای عملکرد نیاز داشته باشند، اما امنیت در آنها چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. طراحی این راه‌حل‌ها می‌تواند با انگیزه‌ی معروف شدن و دستیابی به درآمد در آینده صورت گیرد. این راه‌حل‌ها شاید اکنون عملکرد خوبی داشته باشند، اما در صورت ناکامی هزینه‌هایی ناخوشایند را در آینده به همراه دارند که به آن توجهی نمی‌شود.

مسیرِ پیش روی اتریوم

اتریوم از دریچه‌ی آمار: نگاهی به دیروز، امروز و فردا

اما اطلاعات و ارقام بالا روی هم رفته چه چیزی به ما می‌گوید؟ اکوسیستم بلاک چین اتریوم متنوع، غیرمتمرکز و قدرتمند است و انبوهی از نوآوری‌ها و فعالیت‌ها را در خود دارد. اتریوم از آغاز فعالیتش در سال ۲۰۱۵ تا کنون به شدت مورد توجه قرار گرفته است، زیرا می‌تواند بسیاری از مشکلات دیرینه‌ی صنایع مختلف را حل کند. توسعه‌دهندگان، نوآوران، مدیران و متفکرانی از سراسر جهان به فکر ایجاد شیوه‌هایی جدید برای ارتباط، تعامل و سازماندهی امور هستند. نسل سوم وب (Web 3.0) و آینده‌ای غیرمتمرکز در راه است و اتریوم می‌تواند نقشی کلیدی در این میان ایفا کند.

منبع: media

اتریوم از دریچه‌ی آمار: نگاهی به دیروز، امروز و فردا

  • ارز دیجیتال
  • ۰
  • ۰

رکورد پایین ترین قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۸، امروز با کاهش شدید قیمت به زیر ۶,۰۰۰ دلار شکسته شد.

روز گذشته قیمت بیت کوین به زیر ۶,۰۰۰ دلار کاهش یافت و امروز (سوم تیر)، این ارز دیجیتال پس از رسیدن به زیر ۵,۹۰۰ دلار رکورد تازه ای از سقوط در سال ۲۰۱۸ را به ثبت رساند.

قیمت بیت کوین به پایین ترین حد خود در سال 2018 رسید/ پایان این سقوط تا کجاست؟

در ماه فوریه سال ۲۰۱۸، قیمت بیت کوین کاهش چشم گیری داشت و ارزش آن از حدود ۸,۰۰۰ دلار به نزدیکی های مرز ۶,۰۰۰ دلار کاهش یافت. با این وجود امروز( ۲۴ ژوئن) افت قیمت ارز دیجیتال به سطوح پایین تر از ۶,۰۰۰ دلار ادامه یافت و برای اولین بار به قیمت ماه نوامبر ۲۰۱۷ رسید.

مشابه سال ۲۰۱۴

قیمت بیت کوین به پایین ترین حد خود در سال 2018 رسید/ پایان این سقوط تا کجاست؟

روند نزولی قیمت ارز دیجیتال تقریبا با کاهش قیمتی که در سال ۲۰۱۴ شاهد بودیم مشابه است. به طور دقیق سقوط پیش آمده برای بیت کوین در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، تفاوت چندانی ندارند در سال ۲۰۱۴ هم مشابه امسال، قیمت بیت کوین در بالاترین حد خود با ۸۰ درصد اصلاح قیمت یا همان سقوط مواجه شده بود. با توجه به این نکته می‌توان علت کلی این سقوط را هم ترکیدن حباب سرمایه گذاری خرده دانست.

از ۲۹ می تا ۱۰ ژوئن، طی ۱۲ روز شاهد بازگشت و ثبات در قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال بازار بودیم. اما در ۱۱ ژوئن قیمت بیت کوین ناگهان از ۷,۷۰۰ دلار به ۶,۶۷۰ دلار کاهش پیدا کرد و این آغازی بر سقوط آزاد پادشاه ارزهای دیجیتال تا سطوح ۵,۰۰۰ دلار بود.

این روند کاهشی با سناریوی شده در اواخر ماه می که توسط محقق و سرمایه گذار مطرح ارزهای دیجیتال، «ویلی وو»، ارائه شده بود، تطابق زیادی دارد. در این سناریو به سقوط بیت کوین به ۵,۵۰۰ دلار به علت بی ثباتی شدید در بازار ارزهای دیجیتال و حجم معاملات کم روزانه در بیت کوین،‌ اشاره شده بود.

بیشتر بخوانید: به بهانه سقوط اخیر بیت کوین ; نگاهی به فراز و نشیب های بزرگ تاریخ بیت کوین

در حال حاضر برخی از معامله گران، کف قیمتی بیت کوین را در نزدیکی ۵,۰۰۰ دلار می‌بینند و برخی دیگر معقتدند که به زیر ۵,۰۰۰ دلار خواهد رسید. اما به هرحال تازمانی که ریکاوری میان مدت برای بیت کوین وجود داشته باشد و شاهد نشانه‌های منفی تاثیرگذار دیگری نباشیم، کاهش قیمت این ارز دیجیتال به زیر ۵,۰۰۰ دلار بعید به نظر می‌رسد.

علاوه بر آن، افت قیمت بیت کوین از رکورد ۲۰ هزار دلاری خود به محدوده قیمتی ۵,۰۰۰ دلار نشان دهنده یک کاهش بیش از ۷۵ درصدی در قیمت این ارز دیجیتال است. در صورتی که این سیر نزولی ادامه پیدا کند، شرایط اصلاح قیمتی بیت کوین بدتر از اصلاحات سال ۲۰۱۴ خواهد شد
با توجه به رقابت و تقاضای بازار ارزهای دیجیتال در میان سرمایه گذاران عمومی احتمال اینکه بیت کوین در زیر ۵,۰۰۰ دلار معامله شود، بسیار کم است.

با قیمت ۵,۰۰۰ دلار شرایط بیت کوین چگونه خواهد بود؟

قیمت بیت کوین به پایین ترین حد خود در سال 2018 رسید/ پایان این سقوط تا کجاست؟

در میان سرمایه گذاران بازارهای عمومی، خصوصا سرمایه گذاران وال استریت، کالایی که در کوتاه مدت کاهش قیمت ۷۰ تا ۸۰ درصدی داشته باشد، فرصتی مناسب را برای سرمایه گذاران بلند مدت فراهم کرده است، زیرا آن‌ها خواهند توانست در ۱۲ الی ۲۴ ماه آینده به سود چشمگیری دست یابند. بیت کوین از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ یک سری اصلاحات جزئی به خود دیده و پس از آن‌ها اغلب به یک رشد قیمت خیره کننده چند صد درصدی رسیده است.

منبع:CCN

قیمت بیت کوین به پایین ترین حد خود در سال ۲۰۱۸ رسید/ پایان این سقوط تا کجاست؟

  • ارز دیجیتال
  • ۰
  • ۰

چارلز هاسکینسون در مقام موسس ارز دیجیتال کاردانو از تاثیر ورود وال استریت به بازار ارز دیجیتال خبر داده است. به گفته او با ورود وال استریت به این بخش، بالغ بر چند ترلیون دلار سرمایه به حوزه ارز دیجیتال تزریق می شود.

بنیان‌گذار کاردانو: وال‌استریت میلیون‌ها دلار سرمایه به بازار ارزهای دیجیتال تزریق خواهد کرد

Charles Hoskinson

در تاریخ ۲۰ ژوئن، چارلز هاسکینسون یکی از بنیان گذاران ارز دیجیتال کاردانو اشاره داشت که ورود وال استریت به این حوزه با تزریق مقدار قابل توجهی از سرمایه همراه خواهد بود:

بنیان‌گذار کاردانو: وال‌استریت میلیون‌ها دلار سرمایه به بازار ارزهای دیجیتال تزریق خواهد کرد

در حال حاضر کاردانو در رتبه هشتم سایت Coinmarketcap قرار دارد و  با ارزشی بالغ بر ۳.۵ میلیارد دلار مبادله می شود. چالز هاسکینسون با تیم بنیان گذاران اتریوم، استارت آپ Invictus Innovations و شرکت فناوری IOHK نیز همکاری داشته است.

یکی از کاربران در قسمت دیدگاه ها نظر او را درباره فعالیت در حال رشد جامعه ارز دیجیتال پرسیده است. هاسکینسون در پاسخ به این سوال ضمن ابراز امیدواری نوشته است که با وجود توسعه این بخش یک دنیای کاملا جدید را شاهد خواهیم بود:

بنیان‌گذار کاردانو: وال‌استریت میلیون‌ها دلار سرمایه به بازار ارزهای دیجیتال تزریق خواهد کرد

همگام شدن وال استریت با ارز دیجیتال همواره مورد استقبال سرمایه گذاران این بخش بوده و با هجومی بالقوه از سوی این افراد روبرو شده است.

بنیان‌گذار کاردانو: وال‌استریت میلیون‌ها دلار سرمایه به بازار ارزهای دیجیتال تزریق خواهد کرد

اواسط ماه می صرافی Coinbase مجموعه محصولات جدیدی را در اختیار موسسات سرمایه گذاری قرار داد. این محصولات با هدف کاهش نگرانی های امنیتی و مقرراتی موجود ارائه شده اند.

وقتی صحبت از این محصول به میان آمد، دن مورهد در مقام معاون مدیر کل صرافی coinbase توانمندی وال استریت برای تزریق ۱۰ میلیارد دلار به بازار ارز دیجیتال را تایید کرد.

بیشتر بخوانید: حجم بازار پتانسیل ۴۰ تریلیون دلاری شدن دارد

بنیان‌گذار کاردانو: وال‌استریت میلیون‌ها دلار سرمایه به بازار ارزهای دیجیتال تزریق خواهد کرد

دن مورهد

لازم به ذکر است که پیش از این در خصوص ورود چند تریلیون سرمایه به بازار ارز دیجیتال صحبت شده بود. آپریل امسال، دن مورهد -مدیر ارشد اجرایی صندوق سرمایه گذاری پنترا کپیتال– گفته بود که امکان ۴۰ تریلیون دلاری شدن بازار ارز دیجیتال وجود دارد، و این رشد ارزش تا حدودی به علت علاقه روز افزون سرمایه گذاران وال استریت به معاملات این حوزه خواهد بود.

منبع: cointelegraph

بنیان‌گذار کاردانو: وال‌استریت میلیون‌ها دلار سرمایه به بازار ارزهای دیجیتال تزریق خواهد کرد

  • ارز دیجیتال
  • ۰
  • ۰

کسری ۵ تا ۶ هزار مگاواتی برق موجب شده است تا وزارت نیرو برنامه برخورد با پرمصرف‌ها را در دستور کار قرار دهد و تعرفه‌های جدید برق را با حمایت از ستاد اقتصاد مقاومتی برای مشترکان خانگی و سازمان‌های دولتی در نظر بگیرد.

براساس قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، مشترکان پرمصرف نه تنها نباید یارانه بگیرند، بلکه باید یارانه سایر مشترکان را نیز بپردازند و اگرچه از اردبیهشت ماه امسال تعرفه برق برای تمام مشترکان ۷ درصد افزایش یافت، اما این افزایش یکسان و ناچیز نمی‌توانست از رشد مصرف جلوگیری کند.

به نقل از فارس، این رشد یکسان تعرفه‌های برق و اعطای یارانه به تمام مشترکان که ثروتمندان هم جزء آن‌ها هستند، باعث شد تا رضا اردکانیان وزیر نیرو اعلام کند یارانه برق به ثروتمندان و بخش‌های پرمصرف جامعه چالش جدی صنعت برق است.

از آنجا که ۲۰ هزار مگاوات از مصرف برق کشور مربوط به وسایل سرمایشی است و از این ۲۰ هزار مگاوات ۴ هزار مگاوات مربوط به دستگاه‌های دولتی است، به نظر می‌رسد، در اولین اقدام باید تدابیر ویژه‌ای برای جلوگیری از رشد مصرف پرمصرف‌های سازمان‌های دولتی صورت می‌گرفت.

در این باره اکیپ‌های جدیدی از سوی شرکت‌های توزیع برق بدون هماهنگی با سازمان‌ها و برای جلوگیری از مصرف بی رویه وارد سازمان‌های دولتی شده و آن‌ها را در مورد مصرف بهینه کمک خواهند کرد.

براساس این گزارش، از آنجا که خاموشی برق جزو خط قرمز‌های وزارت نیرو محسوب می‌شود، ستاد اقتصاد مقاومتی با پیشنهاد وزارت نیرو موافقت کرده و مقرر کرده است، تا بلافاصله برای افزایش تعرفه برق سازمان‌های پرمصرف دولتی که مصرف خود را کنترل نمی‌کنند، اقدام کند. اما وزارت نیرو تنها به این برنامه اکتفا نکرده و مشترکان خانگی را که پرمصرف هستند، را نیز نقره‌داغ خواهد کرد.

یکی از مقامات مسئول وزارت نیرو گفته است که تعرفه‌های برق مصرفی سازمان‌های دولتی که رعایت نکنند، افزایش می‌یابد.

وی افزود:

برای مجموعه‌های پرمصرف خانگی هم قرار است، تعرفه‌هایی جدید وضع شود.

افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف خانگی و دولتی

کارشناسان بر این باور هستند که ارزان فروشی برق و افزایش قیمت برق درست است، اما باید این افزایش قیمت از مشترکان پرمصرف آغاز شود.

اگر چه بر خلاف برخی از مشترکان و نماینده‌های مجلس، وزیر نیرو افزایش ۷ درصدی قیمت برق را ناکافی دانسته و اعلام می‌کند که در آینده این خود مردم هستند که با این مصرف بی‌رویه هزینه بیشتری خواهند پرداخت.

دولت در سال ۱۳۹۵ به مشترکان پرمصرف ۹۰۰ هزار تومان و به مشترکان کم­ مصرف ۱۴۰ هزار تومان یارانه پنهان برق پرداخت کرده است. این بدان معناست که هر چه بیشتر برق مصرف شود، یارانه پنهان بیشتری نیز توسط دولت به مصرف کننده تعلق می‌گیرد.

هیئت وزیران به وزارت نیرو اجازه داد تا متوسط تعرفه‌های برق را از ابتدای اردیبهشت ۱۳۹۷ بدون تغییر ساختار تعرفه‌ها به‌میزان ۷ درصد افزایش دهد که باعث افزایش ۷ درصدی درآمد دولت (به بیان دقیق‌تر کاهش هفت درصدی هزینه‌های یارانه‌ای دولت) از این محل می‌شود.

در بین ۲۷ میلیون مشترک برق خانگی، حدودا ۸۵ درصد مشترکان کمتر از ۳۰۰ کیلووات­ ساعت برق در ماه مصرف می‌کنند؛ لذا با توجه به تقسیمات کنونی پله ها، مصرف ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه را می‌توان به عنوان الگوی مصرف برق در مناطق عادی تلقی کرد.

به عبارت دیگر می‌توان گفت:

۸۵ درصد مردم جزو مشترکانی هستند که الگوی مصرف را رعایت کرده و ۱۵ درصد مردم پرمصرف محسوب می‌شوند و الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند؛ بنابراین باید قیمت برق برای مشترکان پر مصرف افزایش بیشتری یابد تا از این بی‌عدالتی در تخصیص یارانه‌ها کاسته شود.

پس بنابراین، دولت اگر به جای افزایش ۷ درصدی قیمت برق کل مشترکان (از اردیبهشت امسال رخ داد) قیمت برق مشترکان پرمصرف را ۱۲ درصد افزایش دهد و قیمت برق مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت کرده‌اند را افزایش ندهد، همان افزایش درآمد ۷ درصدی در بودجه را به دست می‌آورد.

افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف خانگی و دولتی

قیمت پایین برق برای مشترکان پر مصرف، انگیزه‌های اقتصادی را برای مدیریت مصرف از بین می‌برد. از سوی دیگر پایین بودن قیمت برق برای مشترکان پرمصرف موجب شده است که برق را به صورت بهینه مصرف نکنند و تشویق به رعایت الگوی مصرف نشوند که از این محل، دولت هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شود.

علی بختیاری کارشناس انرژی گفت:

در طول سال‌های اخیر شاهد افزایش تعرفه‌­های مصرف خانگی برق بوده‌­ایم. در اسفند سال ۹۲ افزایش ۲۴ درصدی تعرفه مصرفی برق خانگی تصویب و از ابتدای سال ۹۳ اجرایی شد. برای بار دوم در اسفند سال ۹۳ افزایش ۱۰ درصدی تعرفه برق خانگی از ابتدای اسفند ۹۳ اجرا و در قبوض منتشر شده و در سال ۹۴ اعمال شد.

برای سومین بار در سال ۹۵ نیز افزایش ۱۰ درصدی تعرفه برق خانی از ابتدای شهریور ۹۵ اجرایی شد. برای چهارمین بار نیز امسال افزایش ۷ درصدی تصویب شده است.

وی افزود:

اما نکته قابل توجه آن است که این افزایش تعرفه‌ها به صورت یکسان برای تمامی پله‌های تعرفه‌ای اعمال شده و تفاوتی بین مشترکان پرمصرف و کم‌­مصرف در نظر گرفته نشده است و عامل بازدارنده برای مشترکان پرمصرف نبوده است. اما اگر افزایش قیمت و آزادسازی قیمت از مشترکان پرمصرف آغاز شود، باعث بازدارندگی بیشتر و کاهش میزان دریافت ناعادلانه یارانه پنهان برق توسط پرمصرف‌ها می‌شود.

افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف خانگی و دولتی

  • ارز دیجیتال
  • ۰
  • ۰

ارزهای دیجیتال شکلی از پول رمزنگاری‌شده هستند که از درجه امنیت بالایی برخوردارند. این شکل از پول در سال‌های اخیر توانسته محبوبیت زیادی یافته و نظر بسیاری از مردم را به خود جلب کند. انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال وجود دارد که برای نمونه می‌توان به بیت کوین، اتریوم، ریپل، بیت کوین کش، لایت کوینو کاردانو اشاره کرد.

با وجود اینکه بیشترِ بانک‌ها و مؤسسات مالی در سراسر دنیا رویکردی خصمانه و منفی در برابر ارزهای دیجیتال در پیش گرفته‌اند، واقعیت این است که این ارزها از مزایای متعددی نسبت به پول رسمی برخوردارند. بانک‌ها معمولا دست روی نوسانات شدید قیمتی ارزهای دیجیتال و نیز قابلیت استفاده از آن برای پولشویی می‌گذارند و به این دو دلیل، مردم را از کار کردن با ارزهای دیجیتال برحذر می‌دارند.

با وجود همه‌ی این هشدارها، ارزهای دیجیتال طی چند ماه گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بودند و همین مسأله موجب خشم بانک‌ها شده است. اما دلیل این عصبانیت چیست و چرا بانک‌ها از ارزهای دیجیتال متنفرند؟ در ادامه به بررسی اصلی‌ترین دلایل این رویکرد خصمانه می‌پردازیم.

حجم بازار ارزهای دیجیتال از حجم بانک‌های اصلی دنیا نیز بزرگ‌تر می‌شود

چرا بانک‌ها از بیت کوین متنفرند؟

در ۱۶ فوریه ۲۰۱۸، ارزش بازار ارزهای دیجیتال به رقم ۴۷۰ میلیون دلار رسید. این رقم حتی از ارزش بانک جی‌پی مورگان چیس (JPMorgan Chase) که بزرگ‌ترین بانک ایالات متحده است نیز بیشتر بود.

حجم بازار بیت کوین به تنهایی چیزی معادل ارزش بانکِ چین است. مجموع ارزش بازار اتریوم نیز با بانک مورگان استنلی (Morgan Stanley) تقریبا برابر است.

بانک‌ها نگران این هستند که اگر رشد کنونی بازار ارزهای دیجیتال همچنان ادامه یابد، تأثیری منفی روی عملکردشان ایجاد شود. هدف بانک‌ها از مبارزه با ارزهای دیجیتال کاهش نرخ رشد آنهاست.

بانک‌های زیادی در سراسر دنیا اعلام کردند که مشتریان‌شان نمی‌توانند با کارت‌های اعتباری به خرید ارزهای دیجیتال بپردازند. این اقدام در راستای کاهش رشد شدید بازار ارزهای دیجیتال بوده است.

افزایش شدید رشد قیمت ارزهای دیجیتال

چرا بانک‌ها از بیت کوین متنفرند؟

در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی، قیمت بیت کوین رشدی خیره‌کننده داشت و طی ۱۲ ماه از ۱۰۰۰ دلار به ۲۰,۰۰۰ دلار رسید. البته پس از گذشت چند ماه این قیمت با کاهش شدیدی روبرو شد.

این کاهش قیمت سبب شد برخی تحلیل‌گران این گونه نتیجه‌گیری کنند که حباب قیمتی بیت کوین که در سال ۲۰۱۷ ایجاد شده ترکیده است. اما برخی دیگر از کارشناسان چنین نظری ندارند. مایکل جکسون (Michael Jackson) که یک کارشناس تحلیل‌گر در حوزه‌ی بیت کوین است با رد این ادعا می‌گوید هنوز بیت کوین با حداکثر قیمت خود بسیار فاصله دارد و این حداکثر قیمت می‌تواند ۱۰۰ برابر بیشتر از میزان کنونی باشد.

چرا بانک‌ها از بیت کوین متنفرند؟

جیمی دیمون

مدتی پیش، جیمی دیمون (Jamie Dimon) مدیرعامل بانک جی‌پی مورگان چیس ارزهای دیجیتال را نوعی «کلاهبرداری» دانست. او بعدها ضمن تحسین فناوری بنیادین بیت کوین (یعنی بلاک چین) از اظهارنظر منفی خود درباره‌ی این ارز دیجیتال اظهار تأسف کرد.

او همچنین گفت با اینکه علاقه‌ای به این موضوع ندارد، بارها درباره آن اظهارنظر کرده است. جالب اینجاست که بانک جی‌پی مورگان مدتی پیش یک صندوق سرمایه‌گذاری را که در زمینه‌ی بیت کوین نیز به فعالیت مشغول است خرید.

افزایش ارزش ارزهای دیجیتال موجب خواهد شد بسیاری از مردم جذب آن شوند و از ارزهای دیجیتال به جای پول رسمی کشور خود استفاده کنند. این رویه در نهایت موجب ایجاد اختلالی جدی در عملکرد بانک‌ها خواهد شد.

عملکرد غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال

چرا بانک‌ها از بیت کوین متنفرند؟

ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند و دو کاربر برای انجام تراکنش با آن نیاز به واسطه ندارند. این رویه درست بر خلاف فلسفه‌ی وجودی بانک‌هاست. بانک‌ها درواقع به‌عنوان واسطه برای تراکنش‌های مالی ایجاد شدند.

رشد سریع ارزهای دیجیتال موجب هراس بانک‌ها شده است، زیرا مدیران آنها بر این باورند که روند کنونی می‌تواند به بی‌ارزش شدن بانک‌ها بیانجامد. اگر تعداد قابل توجهی از مردم به ارزهای دیجیتال روی آورند، از مشتریان بانک‌ها نیز کاسته شده و در نتیجه درآمد بانک‌ها و سرمایه‌گذاران آنها هم کاهش می‌یابد. مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هم حتی نیاز چندانی به مشاوره با بانک‌ها ندارند، زیراکانال‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تصمیم‌های منطقی‌تری برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال اتخاذ کنند.

خلاصه اینکه بانک‌ها نگرانند فناوری جدید جایگزین آنها شود. بانک‌ها ارزهای دیجیتال را نه به چشم یک همکار، بلکه به چشم یک رقیب می‌بینند و به همین دلیل از آن بیزارند.

انتقال حجم زیادی پول رسمی از یک کشور به کشوری دیگر فرآیندی زمان‌بر و پرهزینه است. فناوری جدید امکان این کار را طی چند دقیقه فراهم می‌سازد. اگر این روند همچنان گسترش یابد، روزبه‌روز از میزان کنترل بانک‌ها بر اقتصاد کاسته می‌شود.

الزامات قانونی مرتبط با سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال

چرا بانک‌ها از بیت کوین متنفرند؟

بیشتر کسانی که روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند، مبالغی کلان را به این کار اختصاص می‌دهند. در بسیاری از موارد، سرمایه‌گذاری صورت گرفته و سود ناشی از آن دوباره به حساب بانکی سرمایه‌گذار بازمی‌گردد.  بانک‌ها و مؤسسات مالی وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند که سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و درآمد ناشی از آنها از طریق پولشویی و فعالیت‌های غیرمجاز نبوده است. انجام این تحقیقات برای شناسایی منشاء پول و الگوی کسب سود به هیچ وجه ساده نیست و نیازمند صرف زمان و هزینه است. بانک‌ها تمایلی به اختصاص منابع برای انجام این عملیات ندارند.

ارزهای دیجیتال یک فناوری نوین به شمار می‌روند

چرا بانک‌ها از بیت کوین متنفرند؟

ارزهای دیجیتال یک پدیده‌ی نسبتا جدید به شمار می‌روند. فناوری بلاک چین نیز معمولا پیچیدگی‌های بسیاری با خود به همراه دارد. این پیچیدگی و نو بودن سبب شده بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات مالی که درک درستی از این فناوری‌ها ندارند، آن را ناخوشایند بدانند. واقعیت این است که بسیاری از بانک‌ها از درک قابلیت‌ها و مزایایی که فناوری بلاک چین می‌تواند برایشان به همراه داشته باشد غافل هستند. اما هر فناوری جدید در آغاز معمولا با چنین وضعیتی روبرو می‌شود. تلفن‌های هوشمند نیز در ابتدا چندان مورد توجه مردم نبودند، زیرا نسبت به تلفن‌های همراه معمولی به مراتب پیچیده‌تر بودند. اگر از این دید به قضیه نگاه کنیم، این جنبه از مخالفت بانک‌ها را باید به حساب عدم درک درست آنها از این فناوری نوین بدانیم.

ناتوانی در رهگیری تراکنش‌ها

چرا بانک‌ها از بیت کوین متنفرند؟

یکی از دلایل مخالفت بانک‌ها با ارزهای دیجیتال این است که سابقه‌ی تراکنش‌های صورت گرفته با آن نمی‌تواند جزئیات مورد نظر آنها را به همراه داشته باشد. سوابق تراکنش‌ها در بلاک چین صرفا نشانگر جابه‌جایی پول از یک نشانی عمومی به یک نشانی عمومی دیگر است و مشخصات کاربران در آن اعلام نمی‌شود. شناسایی دقیق جزئیات تراکنش‌ها و کاربران آن از اهمیت زیادی در زمینه‌ی مبارزه با پولشویی برخوردار است.

مشاغل بانکی

چرا بانک‌ها از بیت کوین متنفرند؟

یکی دیگر از دلایلی که سبب شده بانک‌ها دل خوشی از ارزهای دیجیتال نداشته باشند این است که گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال می‌تواند به کاهش نیاز مردم به بانک‌ها بیانجامد. اگر پول رسمی کشورها دیگر بی‌مصرف شوند، بانک‌ها نیز احتمالا ورشکسته خواهند شد؛ زیرا دیگر مشتری نخواهند داشت. این به معنای از دست رفتن شغل کارمندان و مدیران بانک است.

هر انسانی برای زندگی نیاز به داشتن شغل و کسب درآمد دارد. بانک‌ها نگران این هستند که فناوری پول رمزنگاری شده سبب کاهش تدریجی اهمیت بانک و در نهایت از بین رفتن آنها شود. در این صورت، پرسنل بانک باید به دنبال شغل دیگری برای خود باشند. بی‌تردید حتی تصور کردن این سناریو نیز می‌تواند برای بانک‌ها بسیار آزاردهنده باشد.

نتیجه‌گیری

چرا بانک‌ها از بیت کوین متنفرند؟

ارزهای دیجیتال همچنان تهدیدی بزرگ برای بانک‌ها به شمار می‌روند. این فناوری رشدی بی‌سابقه و چشمگیر را طی چند ماه گذشته تجربه کرد. همچنین پروژه‌های زیادی برای عرضه‌ی ارز دیجیتال جدید دست به عرضه اولیه سکه (ICO) زدند. همچنین بر تعداد سرمایه‌گذاران این حوزه نیز افزوده شده است.

قرن‌هاست که کنترل اقتصاد مبتنی بر پول رسمی در دست بانک‌ها بوده است. اما گسترش ارزهای دیجیتال و امکان خریدوفروش با آنها می‌تواند قواعد این بازی را برای همیشه تغییر دهد.

منبع: thenextweb

چرا بانک‌ها از بیت کوین متنفرند؟

  • ارز دیجیتال
  • ۰
  • ۰

یکی از بنیان گذاران اتریوم نقل میکند شاید به نظر دنیای ارز دیجیتال حال و هوای خوبی نداشته باشد اما این وضعیت ثابت نیست.

بازار ارز دیجیتال آن قدر ها هم ناخوشایند نیست و این نشان میدهد موسسه های بزرگ با شفاف شدن مقررات سرمایه خود را به بازار تزریق خواهند کرد.

در حالی که هر کس دیگری به وضعیت نزولی نمودار ها نگاه میکند برخی بیت کوین خود را با قیمت وحشتناکی میفروشند.

چارلز هاسکینسون یکی از بنیان گذاران اتریوم روز پنج شنبه در توییتر خود پستی منتشر کرد که از «آینده ای روشن» برای بیت کوین سخن به میان می آورد.مدیر ارشد اتریوم: بازار ارزهای دیجیتال به زودی درخشان می‌شود

به نظر عجیب می آید فکر کنیم بازار ارز دیجیتال یک رونق چشم گیر دیگر را تجربه کند اما طبق آنچه هاسکینسون وعده داده (تزریق ده ها تریلیون دلاری)، شاید این  اتفاق را شاهد باشیم.

جالب اینجاست تاکنون وال استریت نگرش مثبتی به بازار سکه های دیجیتال داشته است.

پس از افتتاح یک مرکز تجاری بیت کوین توسط گلدمن ساکس برای مشتریانش همان طور که شرکت سرمایه گذاری (Blockchain Capital) پیش بینی کرد شرکت های دیگری شروع به پیوستن به این گروه کردند.

مدیر ارشد اتریوم: بازار ارزهای دیجیتال به زودی درخشان می‌شود

با واضح تر شدن مقررات امید است سایر نهاد ها شروع به ارائه گزینه هایی همچون بیت کوین، اتریوم و شاید حتی لایت کوین و مونرو کنند.

قبلا شاهد بودیم گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو (CME) و نیز گروه بازرگانی شیکاگو (CBOE) هر دو قرارداد های آتی بیت کوین و ابزار های دیگر از قبیل کمیسیون بورس و اوراق بهادار و صندوق مبادله ارز (SEC) ارئه دادند.

بنابر اعلام کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اتریوم و بیت کوین به عنوان اوراق بهادار تنظیم نشده و در محدوده اختیارات این سازمان قرار نگرفته اند. با این حال تصمیمی در خصوص بازار جذب سرمایه ICO اتخاذ نشده است.

این واقعیت آشکار است که افت قیمتی اخیر بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به تازگی شاهد یک افت قیمتی شدید بوده اند. با شفاف تر شدن مقررات،قیمت ها صعود کرده و سرمایه بیشتری به بازار تزریق می شود.

شاید بهتر باشد به قول هاسکینسون اجازه دهیم زمان این پیش بینی را انجام دهد. با این حال وال استریت طرفدار سرمایه است، و به تدریج مخالفان این فناوری نیز تجدید نظر خواهند کرد.

منبع: cryptovest

مدیر ارشد اتریوم: بازار ارزهای دیجیتال به زودی درخشان می‌شود

  • ارز دیجیتال
  • ۰
  • ۰

بانک سوئیسی هایپودکار لنزبورگ که در زمینه اعطای رهن فعالیت می کند، اعلام کرد که حساب های بانکی برای شرکت های فعال در زمینه ارز دیجیتال افتتاح خواهد نمود.

با اینکه بلاک چین و ارزهای دیجیتال به مقبولیت عام در سوئیس رسیده است، بانک های سوئیسیواکنش مثبتی به این قضیه نداشته اند که به نظر می‌رسد این مورد هم در حال بهبود است.

بانک سوئیسی برای همکاری با شرکت‌های مرتبط با ارز دیجیتال پیشگام شد

علاوه بر بانک خصوصی فالکون که خدمات مدیریت سرمایه ارائه می دهد، بانک هایپو اولین بانک سوئیسی خواهد بود که آغوش خود را به روی ارزهای دیجیتال باز می کند.

مدیرعامل این بانک خانم ماریان ویلدی، با اشاره به اینکه بانکی مانند هایپو به تکنولوژی پایبند بوده، بیان کرد که با صنعت بلاک چین نیز باید خود را سازگار کند.

وی در این باره گفت:

به عنوان بانکی که بر پایه تکنولوژی است و به دنبال استراتژی های کمکی در زمینه فین تک است، کار با شرکت های مبتنی بر بلاک چین و صنعت نوظهور ارزهای دیجیتال باعث اعتبار این بانک است.

همچنین خانم ویلدی که از ارزدیجیتال فرانک حمایت کرده بود اعلام کرد که ضمن همکاری با شرکت های ارزدیجیتال، از مشکلات پول شویی در زمینه ارزهای دیجیتال نیز بطور کامل باخبرند. خانم ویلدی افزود :

مطالعات لازم درباره مشکلات و خطرات همراه این صنعت انجام و به قانون گذاران سوئیس در این حوزه قبل از شروع همکاری با شرکت های ارزدیجیتال اطلاع رسانی شده است.

طبق گفته های خانم ویلدی ، فرآیند انتخاب مشتریان جدید بصورت دقیق انجام خواهد شد بطوری که بانک هایپودکار برای این کار تحقیقات جامع و عمیقی را انجام خواهد داد. این بانک از یک طرف سوم با تجربه برای آنالیز سوابق و بررسی موارد لازم قبل از عقد قرارداد با شرکت ها استفاده خواهد کرد.

این خبر در حالی از بانک هایپودکار لنزبورگ منتشر شد که چند روز قبل بلاک چین نیروی کار سوئیس برای «حساب های بانکی برای شرکت های بلاک چینی» درخواست تقاضا داده بود.

بانک سوئیسی برای همکاری با شرکت‌های مرتبط با ارز دیجیتال پیشگام شد

سوئیس از پیشگامان مسائل مربوط به بلاک چین و ارزهای دیجیتال است. گزارش های جدید نشان می دهد که این کشور بیشترین نسبت مشارکت کننده در سرمایه اولیه ICOها به تعداد ICOهای اجرا شده را نسبت به هرجای دیگر دارد.

گفتنی است که انتخاب شهردار شهر Zug که به وادی ارزهای دیجیتال معروف است، به وسیله بلاک چین در تاریخ ۲۵ژوئن سال ۲۰۱۸ انجام می شود.

منبع: bitcoinmagazine

بانک سوئیسی برای همکاری با شرکت‌های مرتبط با ارز دیجیتال پیشگام شد

  • ارز دیجیتال
  • ۰
  • ۰

جان مک‌آفی در توئیتر رسمی خود اعلام کرد که به خاطر تهدیدات SEC، دیگر از ICOها یا همان پیش ‌فروش‌های ارزهای دیجیتال حمایت نمی‌کند.

جان مک‌آفی یکی از پیشگامان آنتی ویروس و بنیانگذار شرکت مک‌آفی است. او به دلیل رفتارهای جنجالی خود در گذشته و این روزها با توییت‌هایش درباره ارزهای دیجیتال و بیت کوین بر سر زبان‌ها افتاده است.

هشدار دولت آمریکا به جان مک آفی برای تبلیغ ارزهای دیجیتال

مک‌آفی در آخرین توئیت خود اذعان داشت که از این به بعد هیچ گونه همکاری‏‌ با ICOها نخواهد داشت و هیچگونه حمایت و تبلیغاتی در کار نخواهد بود. مک آفی، دلیل این تصمیم تهدیدات صورت گرفته از طرف SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا) عنوان کرد. در این راستا، SEC هیچ گونه پاسخ و یا نظری نسبت به توئیت جنجالی آقای مک آفی، ابراز نکرده است.

توئیت آقای جان مک آفی به صورت زیر است :

به خاطر تهدیدات SEC، از این پس هیچگونه همکاری‏ را با ICOها نخواهم داشت و هیچ یک از آن‌‏ها را برای همکاری به شما پیشنهاد نمی‏دهم و همه‌‏ی آن ICOها می‏توانند برای دستگیری منتظر باشند. ناعادلانه است اما واقعی. من در روزهای آینده‏ یک مقاله در مورد مبحثی جایگزین برای ICOها خواهم نوشت که مغایرتی با مواضع SEC نداشته باشد. صبر کنید.

در ماه آوریل افشا شد که مک‌ آفی که برای هر توئیتی که در راستای حمایت از پروژه‏‌ها و محصولات ارزهای دیجیتال می‏نویسد، چیزی در حدود ۱۰۵ هزار دلار دستمزد می‌گیرد. او مدعی است که این مبلغ در برابر تعداد فالوورهایی که دارد، بسیار ناچیز است.

در ماه ژانویه نیز سایت کوین تلگراف در طی مصاحبه‌‏ای از آقای مک آفی در این باره سوال نمود که آیا کسی تا به حال برای حمایت شما از یک پروژه و یا محصول، مبلغی را پرداخت کرده است که اگر این مبلغ را پرداخت کرده، برای چه پروژه‌‏ای بوده است که در پاسخ آقای مک آفی این چنین بیان نمود :

در حقیقت باید بگم که آن‏‌ها تلاش کردند که مبالغی را به من پرداخت کنند. در این باره، من هیچگاه توضیح نمی‏دهم که مخارج خود را از چه راهی و یا از چه کسی بدست می‏‌آورم. من یک تجارت برای خودم درست کردم که هر کس دیگری نیز می‏توانست چنین شرایطی برای خود به وجود آورد و در اصل عقیده دارم که پرسیدن چنین سوالاتی از افراد به دور از ادب می‌‏باشد. هیچ حرفی ندارم.

هشدار دولت آمریکا به جان مک آفی برای تبلیغ ارزهای دیجیتال

همچنین مک‌آفی در پاسخ به سوالی با این مضمون که آیا مسئول افزایش و یا کاهش قیمت ارز دیجیتال در بازار هستید پاسخ قطعی نه را داد.

مک‌ آفی که خود را حامی بزرگ ارزهای دیجیتال می‌داند در ماه جاری میلادی اعلام کرد که برای حمایت از این حوزه در انتخابات ریاست جهموری ۲۰۲۰ ایالات متحده شرکت می‌کند.

چند هفته پیش هم، در راستای افزایش آگاهی عمومی نسبت به توکن‌های تقلبی و حمایت از آموزش سرمایه گذاران، کمیسیون بورس ایالات متحده یک وب سایت تقلبی ICO را تأسیس نمود. در این وب سایت مواردی چون مقاله‏‌های گمراه کننده، ادعاها‏ی تضمینی از پرداخت سود و حمایت‏‌های افراد مشهور وجود دارد که پس از اقدام به خرید،‌ کاربران را از اشتباهشان آگاه می‌کند تا با یک سایت تقلبی ICO آشنایی بیشتری یابند.

منبع: Cointelegraph

 

هشدار دولت آمریکا به جان مک آفی برای تبلیغ ارزهای دیجیتال

  • ارز دیجیتال
  • ۰
  • ۰

بلاک چین فناوری پرطرفدار این روزها محسوب می‎‌شود که نفوذ خود را در بازارهای مختلف اعم از بازاریابی و تبلیغات تثبیت کرده است.

شاید بزرگ‌ترین مشکلی که با ظهور تبلیغات دیجیتال و آنلاین به‌ وجود آمد، کلاهبرداری در این بازار باشد. انواع مختلف راهکارهای کلاهبرداری در سال‌های حضور این نوع تبلیغات ایجاد شده‌اند که از همه‌ مهم‌تر، اندازه‌گیری ترافیک جذب‌شده توسط آن‌ها را با مشکل مواجه کرده‌اند. این روش‌ها باعث می‌شوند برخی تبلیغ‌دهندگان هزینه‌ای بیش از مقدار واقعی پرداخت کنند.

بلاک چین یکی از فناوری‌های جدید این سال‌ها است که با ادعای شفاف‌سازی، جلوگیری از تقلب و غیر متمرکز کردن فرآیندهای تأیید اعتبار پا به عرصه‌ی حضور گذاشت. سؤال این که آیا این فناوری پرطرفدار می‌تواند در حوزه‌ی تبلیغات آنلاین نیز خدمات ارائه کند؟

تعدادی استارتاپ مبتنی بر بلاک چین، با هدف شفاف‌سازی بازار تبلیغات آنلاین تأسیس شده‌اند که با ابزارهای متنوع، سعی در برطرف کردن این مشکلات دارند؛ از دفتر کل مشترک برای تأیید اعتبار و حفظ داده‌های تبلیغاتی تا صرافی‌های شفاف برای خرید و فروش تبلیغات آنلاین و مرورگرهای مخصوص که به کاربران برای مشاهده‌ی تبلیغات پول پرداخت می‌کنند.

یکی از استانداردهای مرسوم جهانی برای قیمت‌گذاری تبلیغات آنلاین، CPM نام دارد که ترکیب سرواژه‌‌های عبارت «هزینه‌ی هر ۱۰۰۰ بازدید» است. کلاهبرداران این بازار از ترفندهای گوناگون مانند ربات‌ها و بازدیدهای غیر واقعی، سعی در افزایش تعداد بازدید تبلیغات خود دارند و با این روش، قیمت آن‌ها را نیز افزایش می‌دهند.

مبلغ کلاهبرداری تبلیغات آنلاین در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۴ میلیارد دلار بوده است.

شرکت تحقیقاتی Juniper Research مبلغ کلاهبرداری در این بازار را در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۴ میلیارد عنوان کرده است و پیش‌بینی می‌کند که این رقم در سال جاری به ۱۹ میلیارد دلار برسد. طبق آمار این مؤسسه، حدود ۱۶ درصد از ترافیک‌ ناشی از کلیک در اینترنت، کلاهبرداری هستند. از طرفی آمار ارائه‌شده از سازمان‌های درگیر با این ارقام یکسان نیست و همین، یکی از مشکلات اساسی این بازار است. به بیان دیگر استانداردی اساسی برای به اشتراک گذاشتن داده‌های تبلیغاتی وجود ندارد. علاوه بر آن محلی مناسب برای ارتباط و تبادلات مالی میان تبلیغ‌دهندگان، کارگزاران و ناشران نیز طراحی نشده است. در نهایت ردیابی این داده‌ها تقریبا غیر ممکن است.

استارتاپ MetaX

با بلاک چین از شر تبلیغات مزاحم خلاص خواهید شد !

استارتاپ متاایکس یک شرکت آمریکایی مستقر در سانتا مانیکا کلیفرنیا است. مدیرعامل این شرکت، کن بروک، در مورد تبلیغات آنلاین می‌گوید:

به خاطر اختلافات موجود در این صنعت، اعتماد به اعداد و ارقام منتشرشده از طرف فعالان بازار تبلیغات آنلاین غیر ممکن است. به بیان دیگر این اعداد برای دریافت هزینه و دستمزد بیشتر، عموما دستکاری می‌شوند.

این استارتاپ در حال توسعه‌ی پلتفرمی با نام adChain است. این پلتفرم قابلیت ثبت تبلیغ‌دهندگان و ناشران تأییدشده را می‌دهد. تأیید اعتبار این شرکت‌ها نیز توسط پلتفرم غیر متمرکزی انجام می‌شود که توسط خود کاربران اداره خواهد شد. شرکت‌های تبلیغ‌دهنده‌ی این سرویس از یک توکن رمزنگاری شده با نام adToken برای پرداخت هزینه‌ها استفاده می‌کنند. در حال حاضر بزرگانی همچون فیسبوک، پاندورا و هارست در این پلتفرم عضو هستند. این سرویس از یک سیستم تأیید اعتبار بر مبنای رأی‌دهی به اعضا نیز استفاده می‌کند تا اعضای جدید، برای کسب اعتبار تلاش بیشتری داشته باشند؛ در نتیجه اعتبار کل سیستم به‌مرور افزایش پیدا می‌کند.

در این سرویس، کاربران اعتبار تبلیغ دهندگان و ناشران را تعیین می‌کنند.

بروک در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که شرکت فعال در رأی‌گیری‌ها و حضور در سیستم، لازمه‌ی بقا در آن است و صِرف عضویت اولیه، اعتبار هیچ شرکتی را برای همیشه تأیید نخواهد کرد. در حال حاضر هزینه‌ی عضویت در این سرویس ۱۵۰۰ توکن است که با نرخ تبدیل کنونی حدود ۳۰ دلار می‌شود. متا ایکس امیدوار است که جامعه‌ی در حال تشکیل به‌عنوان مرجع اعتباری برای اعضای جدید تبدیل شود. در حال حاضر تعداد اعضای این سرویس ۵۰ شرکت است.

به‌هرحال این استارتاپ مانند هر سرویس دیگر با مشکلات اولیه‌ی متعددی روبرو است. برخی کاربران از عضو نبودن وبسایت‌های مشهور مانند اسپاتیفای شکایت داشته‌اند. علاوه بر آن برخی از آن‌ها تنها سایت‌های خود را برای افزایش بازدید ثبت کرده‌اند و تمایلی برای نمایش تبلیغات ندارند. البته شرکت در حال توسعه‌ و نگارش قانونی کلی برای پذیرفتن وبسایت‌هایی جدید است.

استارتاپ NYIAX

با بلاک چین از شر تبلیغات مزاحم خلاص خواهید شد !

استارتاپ نیویورکی NYIAX با همکاری سازمان بورس نزدک محلی برای تبادل قراردادهای تبلیغاتی ایجاد کرده است. مؤسس این استارتاپ می‌گوید هدف آن‌ها ایجاد زبانی مشترک بوده است تا تبلیغات را مانند یک کالای مالی مد نظر قرار دهد. این سرویس که در ماه جولای رونمایی می‌شود، به ناشران اینترنی و تبلیغ‌دهندگان این امکان را می‌دهد که درخواست برای تبلیغات، پیشنهاد قیمت و جزئیات قراردادهای کامل‌شده را مانند یک بازار سهام سنتی مشاهده کنند.

تمامی جزئیات این تبادلات در یک دفتر کل مبتنی بر بلاک چین نگهداری می‌شود. این امکان، قابلیت شفاف‌سازی را به سرویس این استارتاپ می‌دهد و در نتیجه همه‌ی طرف‌های درگریر در تبادلات تبلیغاتی، از نمایش صحیح تبلیغات و صحت اعداد و ارقام آماری آن‌ها مطمئن خواهند بود.

معاملات آتی، یکی از اهداف این صرافی تبلیغات آنلاین است.

این سرویس علاوه بر امکانات شفاف‌سازی، قابلیت معاملات آتی را نیز به تبلیغات اضافه خواهد کرد. این نوع از معاملات آتی شبیه معاملات مالی سنتی هستند و به ناشران این امکان را می‌دهند که با عرضه‌ی آتی امکانات خود،‌ درآمد را تضمین کنند. علاوه بر آن تبلیغ‌دهندگان با رزرو امکانات ناشران، بهتر می‌توانند برای کمپین‌های تبلیغاتی خود برنامه‌ریزی کنند.

نکته‌ی مهم این که استارتاپ‌های واردشده به صنعت تبلیغات، با چالش‌های متعددی روبرو خواهند بود. آن‌ها بازیگرانی جوان در صنعتی قدیمی هستند که غول‌هایی همچون گوگل و فیسبوک در آن فرمانروایی می‌کنند. این دو شرکت سال گذشته ۷۴ درصد از تبلیغات آنلاین را به خود اختصاص داده‌اند. از طرفی گوگل خود به دنبال پیاده‌سازی سیستمی برای اصلاح کلاهبرداری در این بازار است. آن‌ها سرویس ads.txt را به این منظور توسعه داده‌اند.

استارتاپ Brave

با بلاک چین از شر تبلیغات مزاحم خلاص خواهید شد !

استارتاپ بریو یکی دیگر از این بازیگران جوان است که با هدف شفاف‌سازی در تبلیغات آنلاین فعالیت می‌کند. این شرکت مرورگری به کاربران عرضه می‌کند که تنها تبلیغات مورد پسند آن‌ها را نمایش می‌دهد و در عوض به آن‌ها پول پرداخت می‌کند. سیستم بلاک چین داخل این شرکت، بازدید دریافت‌شده توسط هر تبلیغ را بررسی و تأیید می‌کند و با امنیت کامل، هزینه‌ی طرفین را می‌پردازد.

مؤسس استارتاپ بریو، برندان آیک (توسعه‌دهنده‌ی زبان محبوب جاوااسکریپت) است. او اعلام کرده که مرورگر آن‌ها بر خلاف گوگل و فیسبوک، برای آنالیز علاقه، اطلاعات کاربران را به اینترنت ارسال نمی‌کند و آنالیز آن‌ها را داخل خود انجام می‌دهد. البته اطلاعات این مرورگرها به‌صورت ماهیانه و ناشناس با پلتفرم بلاک چین همگام‌سازی می‌شوند.

توکن این استارتاپ با نام Basic Attention Token ا (BAT) معرفی شده است که به‌عنوان ابزار پرداختی بین تبلیغ‌دهندگان و ناشران مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرانی که تبلیغات مشاهده می‌کنند نیز ارز دیجیتال BAT دریافت می‌کنند. آن‌ها از این ارز می‌توانند برای خرید بازی یا گیفت کارت در شبکه‌ی بریو استفاده کنند. کاربران توانایی تبدیل ارزهای خود را ندارند؛ اما ناشران می‌توانند به کمک شرکت واسط آن را به پول معمولی تبدیل کنند. مرورگر بریو تا تابستان سال جاری عرضه خواهد شد.

با بلاک چین از شر تبلیغات مزاحم خلاص خواهید شد !

  • ارز دیجیتال
  • ۰
  • ۰

سوالی که شاید ذهن ما را به خود مشغول کند این است که چه هنگام شاهد ورود ارز دیجیتال ملی خواهیم بود؟

به نقل از سایه نیوز؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، هشتم اردیبهشت‌ ماه امسال با‌ بیان‌ اینکه آینده جهان بر پیکره بلاک چین استوار است، برگشت‌به‌عقب در برابر ارز دیجیتال را امری بی‌معنا دانست و از آماده سازی مدل آزمایشی ارز دیجیتال ایرانی خبر داد.

ارز دیجیتال ملی چه زمانی عرضه خواهد شد؟

ارز دیجیتال ملی چه زمانی عرضه خواهد شد؟

ارز دیجیتال یا  همان «بیت کوین» در سال ۲۰۰۸ میلادی متولد شد؛ مخترع آن که با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» معرفی می‌شود، با گذشت نزدیک به یک‌دهه از آغاز فعالیت ارزهای دیجیتال هنوز ناشناخته مانده است. مزیت این نوع ارز این‌ است‌ که تابع قوانین و استانداردهای بانک مرکزی هیچ کشوری نیست؛ هرچند طبیعی است همچون ارزهای کاغذی با نوسان قیمتی همراه باشد. به‌طور‌کلی ارزهای دیجیتال بر بستر شبکه جهانی اینترنت بین اشخاص مبادله می‌شود و هیچ بانک یا دولتی ناظر آن نیست.

از‌آنجا‌که حساب‌ها شفاف و تراکنش‌ها قابل‌ مشاهده تائید دیگران است، امکان تقلب ندارد؛ با این وجود معامله‌گران ارز دیجیتال ناشناس باقی می‌مانند و همین مزیت، سبب شده است بسیاری‌ از دولت‌ها با ماهیت آن مشکل داشته و ممنوعیت آن را صادر کنند. بانک مرکزی ایران نیز اقدام به بررسی ارزهای دیجیتال کرده است و قرار است حداکثر تا نیمه نخست امسال، سیاست‌های خود را در‌ این‌ زمینه به‌طور‌ رسمی اعلام کند.

با وجود تمامی تهدیدها و فرصت های ارز دیجیتال برای اقتصاد جهانی رقم زده است کارشناسان فناوری اطلاعات آن‌ را فرصتی فرا روی اقتصاد کشورمان می‌دانند که می‌توان با برنامه دقیق نهایت بهره‌برداری را از آن داشت.

ارز دیجیتال ملی چه زمانی عرضه خواهد شد؟

دوم اردیبهشت ماه امسال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه ای اعلام کرد هرگونه به کارگیری ابزار ارز دیجیتال در همه مراکز پولی و مالی کشور ممنوع است. طوریکه این اطلاعیه با واکنش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مواجه شد.

آذری جهرمی هشتم اردیبهشت‌ماه به مصوبه اخیر بانک مرکزی پیرامون ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال اشاره کرد و گفت:

«مصوبه بانک مرکزی به‌عنوان سیاستگذار اصلی پولی و مالی کشور در‌مورد ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین که به بانک‌ها و صرافی‌ها اعلام و استفاده از آنها را ممنوع کرده است، به‌معنای ممنوعیت یا محدودیت به‌کارگیری ارز دیجیتال در توسعه داخلی نیست»

در‌همین‌ راستا مجید افرا -مدیرعامل یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک- اقدام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را آینده‌نگرانه توصیف کرد و افزود:

«تلاش برای استفاده از ارزهای دیجیتال؛ تحولی مثبت در کسب‌و‌کارهای کوچک و بزرگ رقم خواهد زد،ارزهای دیجیتال قابلیت نظارتی بیشتری نسبت به مبادلاتی فعلی دارند؛ زیرا وقتی درباره ارز دیجیتال و بلاک‌چین‌ها صحبت می‌شود، این ارزها نهادهای نظارتی مستقیم و غیر‌مستقیم فراوانی دارند که شفافیت مالی در مراودات ایجاد می‌کنند»

ارز دیجیتال ملی چه زمانی عرضه خواهد شد؟

مجید افرا

فناوری بلاک چین یک پایگاه داده توزیع‌شده از اسناد یا دفترکل عمومی از همه تراکنش‌ها یا رویدادهای دیجیتال است که توسط اجزای تشکیل‌‌دهنده‌اش به‌شکل مشترک اجرا می‌شود؛ نفوذ‌ناپذیری آن در برابرهکرها از ویژگی‌هایی است‌ که سبب شده ارزهای دیجیتال برپایه این فناوری شکل بگیرند و رشد کنند.

ارز دیجیتال ملی چه زمانی عرضه خواهد شد؟

افرا همچنین عنوان کرد:

«استفاده از ارزهای دیجیتال شفافیت زیادی در مراحل مختلف انتقال پول ایجاد می‌کند و این فناوری به‌صورت کامل نشان می‌دهد که پول مذکور با چه ضریبی، چه ساختاری و چه فرایندی منتقل شده است و هیچ‌چیز آن پوشیده نخواهد ماند».

این فعال درگاه‌های پرداخت الکترونیک، ضمن حمایت از اقدام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ایجاد ارز دیجیتال گفت:

«ارزهای دیجیتال علاوه‌بر شفافیتی که به‌همراه دارند، تسهیل‌گر مبارزه با پولشویی و سایت‌های فعال در کارهای خلاف هستند».

یک صاحب‌نظر در‌حوزه ارزهای دیجیتال ضمن حمایت از توجه مقام‌های دولتی به فناوری‌های جدید این امر را قدم مثبتی در فراگیرتر‌شدن آنها دانست. میرسهیل نیکزاد که در‌ زمینه امور ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین تخصص دارد؛ تلاش برای استفاده از ارزهای دیجیتال را برای همه بخش‌های کشور مفید دانست و گفت:

«ارزهای دیجیتال، فرصت‌های بسیارخوبی برای همه بخش‌های خصوصی و دولتی‌ست که بازی برد/برد را رقم خواهد زد، رفتن به‌سمت ارزهای دیجیتال یک ضرورت است که چنانچه به آن بی‌توجهی شود، اجبار ما را به‌آن‌سمت خواهد کشاند؛ زیرا اکنون مردم به این فناوری فکر می‌کنند و برخی نیز به آن متمایل شده‌اند»

ارز دیجیتال ملی چه زمانی عرضه خواهد شد؟

وی در ادامه صحبت خود در خصوص ممنوعیت اعلام شده از سوی بانک مرکزی نیز عنوان کرد:

«ممنوعیت مذکور اگر رسمی هم باشد، کل فعالیت‌‌های این بخش را شامل نمی‌شود؛ بلکه قصد بانک مرکزی ممنوع‌کردن فعالیت بانک‌ها در‌این‌باره است».

این فعال حوزه بیت کوین و بلاک‌چین تأکید کرد:

«ارزهای دیجیتال فرصت بسیار‌خوبی برای کشور است که باید با برنامه‌ریزی از‌این‌فرصت نهایت استفاده را داشت».

غلامعلی کامیاب،در مقام مشاور رئیس‌کل بانک مرکزی‌ دی‌ماه پارسال در گفت‌و‌گویی درباره ارزهای دیجیتال و رشد آن در سال‌های اخیر عنوان کرده بود:

«ارزهای دیجیتال که یکی‌از معروف‌ترین و مقبول‌ترین آنها بیت کوین است، در یک‌سال اخیر رشد قابل‌توجهی داشته‌اند و حتی گردش مالی آن در یک‌روز گاهی به میلیاردها دلار نیز می‌رسد»

ارز دیجیتال ملی چه زمانی عرضه خواهد شد؟

غلامعلی کامیاب

وی ابعاد ارزهای دیجیتال را «ناشناخته» توصیف کرد و گفت:

«مشکل اینجاست که معلوم نیست پشت‌سر آن، چه نهاد یا سازمانی قرار دارد؛ این ابهام بزرگ مورد‌توجه سازمان‌های بزرگ بین‌المللی از‌جمله صندوق بین‌المللی پول(IMF) نیز قرار گرفته و به بانک‌های مرکزی کشورها توصیه کرده که مراقبت و پایش لازم را درباره ارزهای دیجیتال داشته باشند»

عضو پیشین هیئت عامل بانک مرکزی تأکید کرد:

«با وجود توسعه ارزهای دیجیتال در دنیا، هنوز هیچ اجماع خاصی درباره آنها به‌وجود نیامده است؛ اغلب کشورها یا آن‌را رد کرده‌اند یا در‌حال بررسی آن هستند»

کامیاب با‌بیان‌ این نکته که در برخی کشورها مقرراتی برای معامله با ارزهای دیجیتال وضع شده است، گفت:

«ارزهای دیجیتال دارای ابهامات و نوسان‌های بسیاری هستند؛یعنی در‌عین‌حال‌ که رشد بالایی را در سال‌های اخیر داشته اما افت ارزش آن نیز قابل‌توجه بوده است»

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز نظرها درباره ارز دیجیتال را متنوع خواند و گفت:

«عده‌ای منکر استفاده از ارزهای دیجیتال هستند؛ در‌عین‌حال عده‌ای نیز بر توسعه آن تأکید دارند»

ارز دیجیتال ملی چه زمانی عرضه خواهد شد؟

محمدباقر اثنی‌عشری

محمدباقر اثنی‌عشری افزود:

«عده‌ای نیز تلاش می‌کنند نسبت به طراحی مدل بومی آن اقدام کنند»

وی ادامه داد:

«تلاش آنانی‌که طراحی ارز دیجیتال بومی را دنبال می‌کنند، به‌بار نشسته است و احتمال دارد در نمایشگاه الکامپ که مردادماه امسال برگزار می‌شود، ارز دیجیتال بومی رونمایی شود»

ارز دیجیتال ملی چه زمانی عرضه خواهد شد؟

  • ارز دیجیتال